Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, cilt.7, sa.1, ss.42-50, 2017 (Hakemli Dergi)
Fen bilimleri dersi öğrencilerin algılamakta zorluk çekebilecekleri konu veya kavramları içerdiği
için, içeriklere destek olacak öğretim materyal, araç-gereç ve etkinliklerinin kullanımı özellikle özel
eğitim öğrencileri ile çalışırken çok önemlidir. Bu çalışma görme yetersizliği olan 8. Sınıf
öğrencilerine Yaşamımızdaki Elektrik ünitesi kapsamında sigortanın çalışma prensibini kavratmak
amacıyla tasarlanan bir etkinliği içermektedir. Çalışma grubu farklı düzeylerde görme yetersizliğine
sahip olan 8 öğrenciden oluşmaktadır. Benzetim modeli kullanılarak yapılan etkinliğin öğrencilerin
sigortanın yapısı ve çalışma prensibini algılayabilmeleri sağlanmaya çalışılmıştır. Etkinlikte kullanılan
benzetim modeli görme yetersizliğinden etkilenen öğrencilerin dokunsal olarak algılayabilecekleri bir
model olarak düzenlenmiştir. Ayrıca kullanılan sigorta modelleri de hem az gören öğrenciler için
büyük olarak, hem de kör öğrenciler için dokunsal özelliklere sahip olacak şekilde tasarlanmıştır.
Sonuç olarak görme yetersizliğine sahip öğrencilerin farklı duyu organlarına hitap eden araç-gereç,
materyal veya etkinlik kullanımının öğrencilerin öğrenmeleri üzerinde olumlu etkileri olduğu
belirlenmiştir.
The use of teaching materials and tools in science lessons to support the students’ conceptual
understanding is important, especially when working with special education students. This study
describes an activity designed to teach the principle of electrical fuse to the visually impaired grade 8
students within the scope of electricity in our life unit. The study group consisted of 8 students which
had different levels of visual impairment. The structure of the electrical fuse activities was made using
simulation models. The simulation model was designed as a model that could be perceived as tactile
by the students with visual impairment. In addition, the fuse models are designed to be both large and
tactile for students with different levels of visual impairment. As a result, the use of tools, materials, or
activities that appeal to different sense organs of students with visual impairment had positive effects
on students' learning.