7. Uluslararası Trakya Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Edirne, Türkiye, 28 - 29 Ağustos 2025, ss.37-38, (Özet Bildiri)
Dünyada birleştirici spor dallarından biri olan futbol endüstrisi gün
geçtikçe büyümeye devam etmektedir. Bu büyüme; yayın hakları, sponsorluk ve
reklam, ürün satışı, transferler, maç günü gelirleri vb. yoluyla önemli
ekonomik gelirler yaratmaktadır. Futbolun popülaritesi ve etkisi arttıkça,
sosyal sorumluluk beklentisi de ortaya çıkmıştır. Bu amaçla futbol takımları,
çeşitli kampanyalar düzenleyerek, vakıflarla işbirliği yaparak ve belirli
projeler geliştirerek kamuya hizmet etme görevlerini yerine getirmeye
çalışmaktadır. Sosyal sorumluluk araçlarından bir tanesi de toplumda
farkındalık yaratan maç günü pakartlarıdır. Bu bağlamda, çalışmanın amacı Türkiye
Süper Ligi'ndeki üç büyük futbol kulübünün maç günü seremoni pankartlarını
incelemektir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemleri kapsamında vaka çalışması
tasarımı kullanılmıştır. Çalışmanın evreni Beşiktaş, Fenerbahçe ve
Galatasaray'ın 111 maç günü pankartıdır. Ancak, yeterli bilgi olmaması veya okunamama
sorunu nedeniyle 4 maç günü kapsam dışında tutulmuştur. Ayrıca, takımlar 39 maç
günü pankart taşımamıştır. Bu nedenle, çalışmanın örneklemini 68 maç günü pankartı
oluşturmaktadır. Veriler, ligin resmi yayıncısı (BeIN Media Group) tarafından
yayınlanan maç özetlerinden toplanmıştır. Verileri değerlendirmek için içerik
analizi yapılmıştır. Bu amaçla sırasıyla kodlar, kategoriler ve temalar
oluşturulmuştur. Kodlar, pankartların tüm içeriğinden oluşturulmuştur.
Ardından, kodların önemli bölümlerinden kategoriler türetilmiştir. Son olarak,
temalar; sosyal duyarlılık ve dayanışma, ulusal birlik ve değerler, sosyal
meslek gruplarına saygı ve takdir, halk sağlığı ve farkındalık, şehir kimliği,
sadakat ve anma, adil oyun ve hak temelli yaklaşım olarak belirlenmiştir. Bu
bulgular, Türkiye'deki üç büyük kulübün çoğu maç günü seremonilerinde
pankartlar taşıyarak sosyal sorumluluklarını yerine getirmeye çalıştıklarını ve
pankartların içeriğinin çeşitlilik gösterdiğini ortaya koymaktadır.
The football industry, one of the unifying sports
in the world, has been growing day by day. This growth generates remarkable
economic income through broadcasting rights, sponsorship and advertising,
merchandising, transfers, matchday revenues, and so on. As the popularity and influence
of football rise, the expectation of social responsibility has also emerged.
For this purpose, football teams try to fulfill their duties of serving the
public via organizing various campaigns, cooperating with foundations, and developing
particular projects. One of the tools for social responsibility is the matchday
banners, which create awareness in society. In this context, the aim of this
study is to examine the matchday ceremony banners of the big three football
clubs in the Turkish Super League. A case study design was used within
qualitative research methods. The population of the study is 111 matchday
banners of Beşiktaş, Fenerbahçe, and Galatasaray. However, 4 matchdays were
excluded due to a lack of information or unreadable banners. Additionally, the
teams did not hold banners for 39 matchdays. Therefore, 68 matchday banners constitute
the sample of the study. Data were collected from the highlights of the
official broadcaster of the league (BeIN Media Group). Content analysis was
conducted to evaluate the data. For that purpose, codes, categories, and themes
were generated, respectively. Codes were derived from the full content of the
banners. Then, categories were created from the essential parts of the codes.
Lastly, the themes were found as social sensitivity and solidarity, national
unity and values, respect and appreciation for social occupational groups,
public health and awareness, city identity, fidelity and commemoration, fair
play, and rights-based approach. These findings reveal that the big three clubs
in Türkiye have tried to fulfil their social responsibility by holding banners
in most match day ceremonies and the content of the banners has varied.