FOOTBALL AND SOCIAL RESPONSIBILITY: CONTENT ANALYSIS OF MATCHDAY CEREMONY BANNERS


Creative Commons License

Güngör A. Y., Majewskı S.

7. Uluslararası Trakya Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Edirne, Türkiye, 28 - 29 Ağustos 2025, ss.37-38, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Edirne
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.37-38
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünyada birleştirici spor dallarından biri olan futbol endüstrisi gün geçtikçe büyümeye devam etmektedir. Bu büyüme; yayın hakları, sponsorluk ve reklam, ürün satışı, transferler, maç günü gelirleri vb. yoluyla önemli ekonomik gelirler yaratmaktadır. Futbolun popülaritesi ve etkisi arttıkça, sosyal sorumluluk beklentisi de ortaya çıkmıştır. Bu amaçla futbol takımları, çeşitli kampanyalar düzenleyerek, vakıflarla işbirliği yaparak ve belirli projeler geliştirerek kamuya hizmet etme görevlerini yerine getirmeye çalışmaktadır. Sosyal sorumluluk araçlarından bir tanesi de toplumda farkındalık yaratan maç günü pakartlarıdır. Bu bağlamda, çalışmanın amacı Türkiye Süper Ligi'ndeki üç büyük futbol kulübünün maç günü seremoni pankartlarını incelemektir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemleri kapsamında vaka çalışması tasarımı kullanılmıştır. Çalışmanın evreni Beşiktaş, Fenerbahçe ve Galatasaray'ın 111 maç günü pankartıdır. Ancak, yeterli bilgi olmaması veya okunamama sorunu nedeniyle 4 maç günü kapsam dışında tutulmuştur. Ayrıca, takımlar 39 maç günü pankart taşımamıştır. Bu nedenle, çalışmanın örneklemini 68 maç günü pankartı oluşturmaktadır. Veriler, ligin resmi yayıncısı (BeIN Media Group) tarafından yayınlanan maç özetlerinden toplanmıştır. Verileri değerlendirmek için içerik analizi yapılmıştır. Bu amaçla sırasıyla kodlar, kategoriler ve temalar oluşturulmuştur. Kodlar, pankartların tüm içeriğinden oluşturulmuştur. Ardından, kodların önemli bölümlerinden kategoriler türetilmiştir. Son olarak, temalar; sosyal duyarlılık ve dayanışma, ulusal birlik ve değerler, sosyal meslek gruplarına saygı ve takdir, halk sağlığı ve farkındalık, şehir kimliği, sadakat ve anma, adil oyun ve hak temelli yaklaşım olarak belirlenmiştir. Bu bulgular, Türkiye'deki üç büyük kulübün çoğu maç günü seremonilerinde pankartlar taşıyarak sosyal sorumluluklarını yerine getirmeye çalıştıklarını ve pankartların içeriğinin çeşitlilik gösterdiğini ortaya koymaktadır.

The football industry, one of the unifying sports in the world, has been growing day by day. This growth generates remarkable economic income through broadcasting rights, sponsorship and advertising, merchandising, transfers, matchday revenues, and so on. As the popularity and influence of football rise, the expectation of social responsibility has also emerged. For this purpose, football teams try to fulfill their duties of serving the public via organizing various campaigns, cooperating with foundations, and developing particular projects. One of the tools for social responsibility is the matchday banners, which create awareness in society. In this context, the aim of this study is to examine the matchday ceremony banners of the big three football clubs in the Turkish Super League. A case study design was used within qualitative research methods. The population of the study is 111 matchday banners of Beşiktaş, Fenerbahçe, and Galatasaray. However, 4 matchdays were excluded due to a lack of information or unreadable banners. Additionally, the teams did not hold banners for 39 matchdays. Therefore, 68 matchday banners constitute the sample of the study. Data were collected from the highlights of the official broadcaster of the league (BeIN Media Group). Content analysis was conducted to evaluate the data. For that purpose, codes, categories, and themes were generated, respectively. Codes were derived from the full content of the banners. Then, categories were created from the essential parts of the codes. Lastly, the themes were found as social sensitivity and solidarity, national unity and values, respect and appreciation for social occupational groups, public health and awareness, city identity, fidelity and commemoration, fair play, and rights-based approach. These findings reveal that the big three clubs in Türkiye have tried to fulfil their social responsibility by holding banners in most match day ceremonies and the content of the banners has varied.