Çocuk edebiyatında veganlık ve vejetaryenliğin işleniş biçimleriyle ilgili uzman ve öğretmen görüşlerini almak amacıyla gerçekleştirilen bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden temel yorumlayıcı desen ile tasarlanmıştır. Dokuzu çocuk ve gençlik edebiyatı uzmanı, 30’u öğretmen olmak üzere toplam 39 katılımcının görüşleri, yarı yapılandırılmış görüşmelerle alınıp kaydedilmiş ve içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Uzman ve öğretmenlerin büyük çoğunluğu; çocuk ve gençlik edebiyatında veganlık ve vejetaryenlik konusu işlenirken propagandacı bir yaklaşımdan, okurda suçluluk duygusu uyandırmaya çalışan aşırı duygusallıktan, ayrıştırıcı şiddet dilinden, çocuklara kaldıramayacakları psikolojik yükler yüklemekten uzak durulması gerektiğini düşünmektedir. Katılımcılara göre veganlık ve vejetaryenliği tanıtan, böyle bir yaşam tarzının varlığından haberdar eden eserlerin olması doğal ve gereklidir. Katılımcılar arası uzlaşının en az olduğu başlık ise veganlık/vejetaryenlik konulu eserlerin öncelikle hangi yaş grubundaki çocuklara okunabileceği ile ilgidir. Çalışmanın bulguları alan yazın verilerinden hareketle tartışılarak birtakım öneriler geliştirilmiştir.
This study, which was carried out to obtain the opinions of experts and teachers about the ways in which veganism and vegetarianism are covered in children's literature, was designed with phenomenology from qualitative designs. The opinions of 39 participants, nine of whom were experts in children's and youth literature and 30 of whom were teachers, were recorded through semi-structured interviews and evaluated through content analysis. The majority of the experts and teachers think that when dealing with the subject of veganism and vegetarianism in children's and youth literature, a propagandist approach, excessive sentimentality that tries to arouse a sense of guilt in the reader, discriminatory language of violence, and imposing psychological burdens on children that they cannot bear should be avoided. According to the participants, it is natural and necessary to have works that introduce veganism and vegetarianism and inform about the existence of such a lifestyle. The title with the least consensus among the participants is related to the age group in which works on veganism/vegetarianism can be read to children. The findings of the study were discussed based on the literature and some suggestions were developed.