Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, sa.49, ss.119-136, 2020 (Hakemli Dergi)
Herhangi bir firmanın ana hedeflerinden biri günümüz rekabet ortamında sürdürülebilir olmaktır. Firmaların devamlılıklarını sağlayabilmeleri için performanslarını artırabilecek stratejiler geliştirmesi, uygulaması ve sürdürmesi önemlidir. Bunun sağlanabilmesi için firma kârlılığını etkileyebilecek iç ve dış faktörlerin araştırılması gereklidir. Bu kapsamda çalışmanın amacı Borsa İstanbul’da Gıda, İçki ve Tütün sektöründe işlem gören firmaların kârlılıklarının finansal belirleyicilerini tespit etmektir. 2014-2019 yılları arasını kapsayan çalışmada panel veri analizinden yararlanılmış olup aktif kârlılığı, net kâr marjı değişkenleri bağımlı değişken; likidite (cari oran), sermaye yapısı (kaldıraç oranı, toplam borçlar/özsermaye), varlık yapısı (maddi duran varlıklar/toplam varlıklar), büyüklük (toplam varlıklar), büyüme (toplam varlıklardaki büyüme) ve faaliyet oranları (aktif devir hızı) bağımsız değişken olarak kullanılmıştır. İki ayrı modelin kurulduğu çalışma sonucunda aktif kârlılığı ile büyüklük ve aktif devir hızı arasında pozitif; kaldıraç oranı arasında negatif yönlü anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir. Net kâr marjı ile kaldıraç oranı ve borç/özsermaye arasında negatif yönlü anlamlı ilişki tespit edilmiştir.