Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, cilt.12, sa.4, ss.882-896, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, bilimsel araştırmaya ilişkin lisansüstü öğrencilerinin öz yeterlik inançlarını belirlemek
amacıyla geçerli ve güvenilir bir anket geliştirmektir. Ayrıca araştırmada lisansüstü öğrencilerin bilimsel
araştırmaya yönelik öz yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi hedeflenmektedir. Bu
araştırmada, nicel araştırma yöntemleri temel alınmış ve ilgili araştırma tarama yöntemine göre yürütülmüştür.
Araştırmanın örneklemi, Türkiye’deki çeşitli üniversitelerde öğrenimini devam ettiren 352 lisansüstü öğrenciden
oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen bilimsel araştırmaya ilişkin
öz yeterlik anketi kullanılmıştır. Anketten elde edilen veriler, ki-kare analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Analizler
sonucunda elde edilen bulgulara göre lisansüstü öğrencilerin bilimsel araştırmaya ilişkin öz yeterlik inançlarının
genellikle yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca lisansüstü düzeyine, makale yayınlama, ders alma ve mesleki
durumlarına göre öğrencilerin bilimsel araştırma yapmaya ilişkin öz yeterlik inançlarının bazı anket maddeleri
açısından anlamlı farklılık oluşturduğu belirlenmiştir. Ancak makale yayınlama ve araştırma yöntemleri dersini
alma değişkenleriyle gerçekleştirilen analizler sonucunda diğerlerine nazaran daha fazla anket maddesinde
anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir.
The study aims to develop a valid and reliable questionnaire to assess postgraduate students' self-efficacy beliefs
about scientific research. In addition, it aimed to examine self-efficacy beliefs of postgraduate students about
scientific research in terms of various variables. In this study, quantitative research methods were used and the
related research was carried out according to the survey method. The sample of the research consists of 352
postgraduate students continuing their education at various universities in Turkey. In the study, a self-efficacy
questionnaire for scientific research, which was developed by the researcher, was used as the data collection
tool. The data obtained from the questionnaire were analysed with the chi-square analysis technique. According
to the findings obtained as a result of the analysis, it was determined that the self-efficacy beliefs of the
postgraduate students regarding scientific research were generally high. In addition, it was determined that
students' self-efficacy beliefs about conducting scientific research differed significantly in terms of some
questionnaire items according to postgraduate level, publishing articles, taking courses, and professional status.
However, as a result of the analyses conducted with the variables of publishing articles and taking the research
methods course, it was found that there was a significant difference in survey items than the others.