Okul Yöneticilerinin Liderlik Stilleri ile Öğretmenlerin Karar Sürecine Katılımlarının İncelenmesi


Creative Commons License

Diş O., Ercoşkun M. H.

17. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi-UEYK2024 (17th International Congress on Educational Administration - IEAC2024), İstanbul, Türkiye, 7 - 09 Mart 2024, ss.196-202

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.196-202
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma ile ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin algılarına göre, okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin karara katılımları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2023–2024 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili Yakutiye ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokullarda görev yapan 293 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; “Okul Müdürleri Liderlik Stilleri Ölçeği” ile “Öğretmen Karara Katılma Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel çözümlemeleri için; ortalama, standart sapma, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Bununla birlikte, bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenleri yordama düzeylerini belirlemek amacıyla Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda; değişkenler arasında anlamlı ilişkilerin olduğu, liderlik stilleri ölçeğinin alt boyutlarının karara katılma ölçeğinin alt boyutlarını anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür. 

This study aims to determine the relationship between school administrators' leadership styles and teachers' participation in decision-making according to the perceptions of primary school teachers. The sample of the study consists of 293 teachers working in primary schools affiliated with the Ministry of National Education in Yakutiye district of Erzurum province in the 2023-2024 academic year. "School Principals Leadership Styles Scale" and "Teacher Decision Participation Scale" were used as data collection tools in the study. Mean, standard deviation and Pearson product-moment correlation coefficient were used for statistical analysis of the data. In addition, Multiple Linear Regression Analysis was conducted to determine the prediction levels of the independent variables for the dependent variables. As a result of the research, it was seen that there were significant relationships between the variables and the sub-dimensions of the leadership styles scale predicted the sub-dimensions of the decision-making scale at a significant level.