COVID-19 KORKUSU İLE PSİKOLOJİK UYUMSUZLUK VE PSİKOLOJİK YARDIM İHTİYACI ARASINDA ÖZ DÜZENLEMENİN ARACI ROLÜ


Ay İ.

V. INTERNATIONAL COVID-19 AND CURRENT ISSUES CONGRESS, İstanbul, Türkiye, 16 Ekim 2021, ss.72-73

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.72-73
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu araştırma sürecinde Koronovirüs hastalığına bağlı olarak gençlerde ortaya çıkan korkunun psikolojik uyumsuzluk ve psikolojik yardım ihtiyacı üzerindeki yordayıcı rolü ve bu yordayıcı ilişkide öz düzenlemenin aracı rolü incelenmiştir.

 

Yöntem: Araştırma süreci ilişkisel tarama modeli ile yürütülmüştür. Bu kapsamda salgın sürecinden kaynaklanan nedenlerle veri toplama işlemi online olarak tamamlanmıştır. Çalışmanın örneklem grubu 18-34 yaş aralığında olan 429 üniversite öğrencisinden oluşmakta olup 19 farklı üniversiteden katılım sağlanmıştır.

 

Veri Analizi: Araştırma sürecinde veri analizi için ölçme modeli ve Yapısal Eşitlik Modeli kullanılmıştır. COVID-19 korkusu, psikolojik uyumsuzluk ve psikolojik yardım ihtiyacı değişkenleri için kurulan ölçme modelinin iyi uyum verdiği belirlenmiştir. İyi uyum verdiği belirlenen model için örtük değişkenler ile yapısal eşitlik modeli test edilmiş ve COVID-19 korkusunun gençlerde psikolojik uyumsuzluğu ve psikolojik yardım ihtiyacını pozitif olarak yordadığı ve öz düzenlemenin bu değişkenler arasındaki ilişkiye tam aracılık ettiği belirlenmiştir. Test edilen modele ilişkin uyum indeks değerleri ise X2/Sd: 3,73, RMSEA:.076, RMR: .07, CFI: .95, NFI: .93, GFI: .91 olarak bulunmuştur. Elde edilen bulgular test edilen modelin doğrulandığını göstermektedir.

 

Sonuç ve Tartışma: Yapılan analizler sonucunda COVID-19 korkusunun gençlerde psikolojik uyumsuzluğu ve psikolojik yardım ihtiyacını pozitif olarak yordadığı ve öz düzenlemenin bu değişkenler arasındaki ilişkiye tam aracılık ettiği belirlenmiştir. Bu kapsamda üniversite öğrencilerinin yüksek düzeyde COVID-19 korkusu yaşamaları onların psikolojik uyumlarını sekteye uğratmakta olup aynı doğrultuda psikolojik yardıma yönelik ihtiyaçlarını artırdığı söylenebilir. Bu ilişkide öz düzenlemenin aracı değişken olarak sürece katılması öğrencilerin covid-19 korkusuna bağlı psikolojik uyumlarında artışa ve psikolojik yardım ihtiyacında ise azalmaya dönük bir etkisinin olduğu söylenebilir. Sonuç olarak öz düzenleme becerisinin covid-19 korkusuna bağlı olarak ortaya çıkan psikolojik uyum sorunlarına (depresyon-anksiyete-stres) ve yardım ihtiyacına yönelik koruyucu bir etkisinin olduğu değerlendirilmiştir.

Objective: In this research process, the predictive role of fear in young people due to the Corona virus disease on psychological maladjustment and the need for psychological help and the mediating role of self-regulation in this predictive relationship were examined.

 

Method: The research process was carried out with the correlational survey model. In this context, the data collection process was completed online due to the reasons arising from the epidemic process. The sample group of the study consisted of 429 university students between the ages of 18-34, and 19 different universities participated.

 

Analysis: Measurement model and Structural Equation Model were used for data analysis during the research process. It was determined that the measurement model established for the variables of fear of COVID-19, psychological maladjustment and need for psychological help gave a good fit. For the model, which was determined to be a good fit, the structural equation model was tested with implicit variables and it was determined that fear of COVID-19 positively predicted psychological maladjustment and need for psychological help in young people, and self-regulation fully mediated the relationship between these variables. The fit index values of the tested model were found as X2/Sd: 3.73, RMSEA: .076, RMR: .07, CFI: .95, NFI: .93, GFI: .91. The obtained findings show that the tested model is confirmed.

 

Conclusion and Discussion: As a result of the analyzes, it was determined that fear of COVID-19 positively predicted psychological maladjustment and need for psychological help in young people, and self-regulation fully mediated the relationship between these variables. In this context, it can be said that university students' high level of fear of COVID-19 disrupts their psychological adjustment and increases their needs for psychological help in the same direction. It can be said that the participation of self-regulation in the process as a mediator variable in this relationship has an effect on the increase in the psychological adjustment of the students due to the fear of covid-19 and on the decrease in the need for psychological help. As a result, it has been evaluated that self-regulation skill has a protective effect on psychological adjustment problems (depression-anxiety-stress) and the need for help due to the fear of covid-19.