Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi (Western Anatolia Journal of Educational Sciences), cilt.12, sa.2, ss.357-373, 2021 (Hakemli Dergi)
Dramatik yazarlık, sahne
sanatları eğitiminin oyunculuk ve sahne tasarımı ile birlikte temel taşlarından
biridir. Günümüzde bu eğitim, tiyatro estetiğinin değişim ve dönüşümüne paralel
olarak sürdürülmektedir. Türkiye’de 1964’te başlayan lisans düzeyindeki tiyatro
eğitiminin içinde dramatik yazarlık alanı da bulunmakta, bugün de lisans
düzeyinde Ankara Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi,
İstanbul Üniversitesi, Kocaeli Üniversitesi, Süleyman Demirel Üniversitesi,
Uludağ Üniversitesi ve Yüzüncü Yıl Üniversitesi olmak üzere sekiz üniversitede
sürdürülmektedir. Eğitimin iyileştirilme ve güncellenmeye ihtiyaç duyan doğası,
bir tartışma zemini oluşturulması için var olan koşulların bilinmesini zorunlu
kılar. Desteğe ihtiyaç duyulan ya da güçlü alanların keşfedilmesi bu anlamda
önemlidir. Bu çalışma Türkiye’deki Dramatik Yazarlık Eğitiminin halihazırdaki
koşullarını incelemek ve temel demografiyi oluşturmak, muhtemel bir tartışmaya
zemin sunmak amacını taşımaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi, durum
çalışması deseninde kullanılmıştır. Araştırmaya Dramatik Yazarlık Eğitimini
aktif olarak sürdüren yedi üniversite katılmıştır. Derinlemesine yarı
yapılandırılmış görüşmeler ile toplanan veriler hazırlık, çözümleme ve kodlama
olmak üzere üç aşamada çözümlenmiştir. Bulgular araştırma soruları bağlamında
birimlerin kuruluşları ile kadro, kontenjan, mekân yeterlilikleri bağlamında
örneklenerek sunulmuştur. Araştırmanın sonuçları, Dramatik Yazarlık Eğitiminde
ders mekanlarının sayısal ve işlevsel olarak ihtiyacı karşılamadığını, ilgili
birimlere tahsis edilmiş kadroların yetersiz olduğunu, öğrenci kontenjanlarının
az ya fazla olmasının eğitimi doğrudan etkilediğini göstermiştir. Ayrıca
birimlerin, staj ve pratik çalışma faaliyetlerini öğrencilerin kariyer
gelişimleri açısından başat bir öge olarak gördükleri de anlaşılmaktadır.
Dramatic writing is one of the foundations
of performing arts education, along with acting and stage design. Today, this education
continues with the change and transformation of theater aesthetics. Dramatic
writing department is also included in the undergraduate theater education that
started in 1964 in Turkey. Today, this
education is carried out at the undergraduate level in eight universities:
Ankara University, Ataturk University, Dokuz Eylul University, Istanbul
University, Kocaeli University, Suleyman Demirel University, Uludag University
and Yuzuncu Yil University. The nature of education, which needs improvement and
updating, necessitates knowing the existing conditions in order to create a
discussion. It is important to discover areas of strength or need for support.
This study aims to examine the current conditions of dramatic writing education
in Turkey, to establish the basic demographics and to provide a basis for a
possible discussion. In the research, the qualitative research
method was used in the case study design. Seven universities actively pursuing dramatic writing education
participated in the study. The data
collected through in-depth semi-structured interviews were analyzed in three
stages as preparation, analysis and coding. Results; within the scope of the research questions, the organizations
of the units and the academic staff, quota, and class qualifications were
presented with examples. The results of the research showed that the classrooms
for dramatic writing education do not supply needs numerically and
functionally, the academic staff allocated to the relevant departments are
insufficient, and the less or more student quotas directly affect the
education.