Journal of Academic Value Studies , cilt.5, sa.5, ss.942-956, 2019 (Hakemli Dergi)
Günümüzde gelişen teknoloji ve küreselleşmenin etkisi ile üretim ve tüketim hızla artmaktadır.
Bu durum sınırsız gözüyle bakılan doğal kaynakların hızlı bir şekilde tükenmesine ve çevre
tahribatına yol açmaktadır. Bu olumsuz gelişmeler insanların çevreye verdiği zararı fark etmesi
ile çevreye olan sorumluluk bilincini giderek artırmıştır. Çevreye verilen zararın telafi edilmeye
çalışılması insanları yaşam tarzlarını ve tüketim alışkanlıklarını değiştirmeye yöneltmiştir.
Tüketicilerin çevre dostu ürünleri tercih etmeye başlamaları işletmeleri de bu yönde harekete
geçirmiştir. Yeşil pazarlama, çevresel kaygılarla üretilmiş mal veya hizmetleri satın almak
isteyen tüketicilere yönelik yapılan pazarlama faaliyetleridir.
Bu çalışmada, tüketicilerin çevre ile alakalı duyarlılıklarının ve sorumluluklarının çevre dostu
ürünlere ödeme istekliliğine, ödeme istekliliğinin de satın alma davranışına etkisi belirlenmeye
çalışılmıştır. Erzurum ili merkez ilçelerde ikamet eden bireylerin katılımı ile araştırma
kapsamında toplam 300 anket ile değerlendirme yapılmıştır. Anket uygulaması sonucu elde
edilen veriler, SPSS 20 istatistik programında analiz edilmiştir. Katılımcıların frekans
dağılımları incelenmiş, güvenilirlik testleri ve doğrusal regresyon analizleri yapılmıştır. Yapılan
araştırmanın sonuçlarına göre; çevre farkındalığının ve sorumluluğunun ödeme istekliğine
olumlu etkisi olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda ödeme istekliliğinin de satın alma
davranışını olumlu yönde etki ettiği sonucuna varılmıştır
Nowadays, production and consumption have increased rapidly with the effect of developing technology and globalization.
This situation led to the rapid depletion of natural resources and to environmental destruction. These negative developments
have increased the awareness of the environment and the responsibility for the environment. In this respect, the effort to
compensate for the damage caused to the environment has led people to change their lifestyle and consumption habits. The
enterprises have started to prefer environmentally friendly products and they have activated the enterprises in this direction.
In this context, green marketing practices have emerged. Green marketing is the marketing activity for consumers who want
to buy goods or services produced with environmental concerns