Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sa.31, ss.29-43, 2018 (Hakemli Dergi)
Görme yetersizliği olan bireyler, temel kavramları öğrenirken pek çok duyudan (dokunma, işitme, koklama ve tatma)
yararlanarak bilgiye erişirler. Bu bireylerde, yetersizlikle beraber bilişsel işleyişte farklılıklar meydana gelebilmektedir. Görme
duyusunun yokluğuna bağlı olarak bilişsel düzeyde meydan gelen işleyiş farklılıkları, dış dünyadan bilgiyi alma noktasında diğer
duyuları üst düzey performans sergilemeye zorlar. Bu durum beyinde ilgili duyuyla ilgili cross-modal plasticity olarak ifade
edilen bilişsel farkındalığın oluşmasına neden olur. Bu nedenle görme yetersizliği olan bireylerin bilişsel becerileri ve psikolojik
deneyimleri üzerine yapılacak akademik çalışmalarla eğitim-öğreti m süreçlerine aktif katılımları sağlanabilir. Ayrıca görme
yetersizliği olan bireylerin eğitimine yönelik ihtiyaçlar ve analizler yapılırken bireylerin ve ebeveynlerinin duygu durumlarına
ilişkin farkındalığa sahip olunması, yapılacak düzenlemelere olumlu yönde katkı sağlayacaktır.