Elysium: Mesih’in Kayıp Cennet Arayışı


OZDEN K.

SineFilozofi, cilt.4, sa.7, ss.28-46, 2019 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 4 Sayı: 7
  • Basım Tarihi: 2019
  • Doi Numarası: 10.31122/sinefilozofi.443920
  • Dergi Adı: SineFilozofi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.28-46
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu makale, sinemada kullanılan Mesih/Kurtarıcı temalarının Kayıp Cennet düşüncesiyle yakın bağları bulunduğunu Elysium filmi üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. Film kaosun, sömürü ve sınıfsal ayrılıkların belirgin olduğu postapokaliptik bir dünya portresi çizmektedir. Kaosun egemen olduğu durumlar kozmogoninin tekrarı için gereklidir ve kötü gidişi tersine çevirecek bir kurtarıcının gelmesi için de uygun ortamı sağlar. Kurtarıcı/Mesih ve Kayıp Cennet arketipleri kadim toplumlardan günümüze kadar uzanan yaygın inançlardır. Bu arketipler mitsel olarak var olurlar ve mitler arkaik toplumlarda insani eylemlerin önemli bir parçası olmakla kalmaz, modern toplumun görece seküler dünyasına da bir şekilde sızarlar. Elysium filminde, kahramanın ortaya çıkışı, yaptığı mücadele, çektiği acılar ve insanları kurtarmak için kendisini kurban etmesi gibi geleneksel kurtarıcı motifleri tekrarlanır. Bu makalede değerlendirmeler, Joseph Campbell’in “Kahramanın Sonsuz Yolculuğu” adlı kitabında belirtilen monomit kavramı esas alınarak yapılmaktadır. Söz konusu filmde tematik anlamın yanında, film içinde geçen Altın Çağ ve Binyılcılık anlayışlarına da bağlamı içerisinde değinilmektedir.
This article aims to reveal the close relationship between the Redeemer/Messiah concept and the Lost Paradise idea in movies based on the film Elysium. The movie depicts the post-apocalyptic world scenery covering chaotic dynamics, capitalist exploitation, and class differences. Chaos-dominated situations are necessary for the repetition of cosmogony and provide an optimal ground for a redeemer to reverse the bad course. The Redeemer/Messiah and the Lost Paradise archetypes are common beliefs from the ancient times to the present. They originate from myths which are not only an important part of human actions in archaic societies but also infiltrate into the relative secular world of modern society. In the film Elysium, traditional redeemer motifs such as the hero to appear, fight, suffer and sacrifice himself to save the people are repeated. The analyses in this study are mainly based on the monomite concept expressed in Joseph Campbell’s book named “The Hero With A Thousand Faces”. This article also refers the conceptions about the Golden Age and the Millenarianism in addition to the thematic meaning in the film.