MARKA DENEYİMİ İLE İLİŞKİ İÇERİSİNDE OLAN DEĞİŞKENLERİN BELİRLENMESİ


Creative Commons License

Bayraktar Y.

6th Interantional West Asia Congress of Tourism Research, Tbilisi, Gürcistan, 16 - 18 Haziran 2022, ss.335-348

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Tbilisi
  • Basıldığı Ülke: Gürcistan
  • Sayfa Sayıları: ss.335-348
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Marka deneyimi bir markaya ilişkin tasarım, kimlik, ambalaj, sembol ve bunun gibi markayla ilişkili olan uyarıcıların ortaya çıkardığı duyusal, duygusal, bilişsel ve davranışsal tepkiler olarak ifade edilmektedir. Bununla birlikte marka deneyimi süreci bir tüketicinin ürünü araştırmasıyla başlamakta ve o ürünü satın alması, tüketmesi, kullanması ve nihai olarak tüketimi sonlandırması aşamasıyla sonuçlanmaktadır. Tüketimin her aşamasında yer alan bu olgu şüphesiz birçok değişkenle ilişki içerisindedir. Bu çalışmanın amacı turistik ürünlere ilişkin marka deneyiminin ilişkide olduğu değişkenlerin belirlenmesidir. Değişkenlerin belirlenmesi aşamasında betimsel tarama metodu kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından belirlenen ölçülere göre yapılan tarama sonucunda elde edilen değişkenlerin marka deneyimi kavramını açıklama düzeyi incelenmiştir. Bu doğrultuda tarama yapılan bilimsel çalışmalarda Regresyon Analizi ya da Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) tekniklerinin kullanılması kriteri araştırmacı tarafından ölçüt olarak belirlenmiştir. Elde edilen verilere ilişkin özellikle turizm destinasyonlarına yönelik marka deneyimi unsuruyla ilişkili değişkenler ışığında gelecek araştırmalar için Hayes (2022) tarafından geliştirilen modeller temelinde yeni model önerileri geliştirilmiştir. Oluşturulan model önerileri ile marka deneyimi kavramının açıklanma düzeyi belirlenecek ve farklı değişkenlerle ilişkisi daha açık bulgularla desteklenecektir.

Brand experience is expressed as the sensory, emotional, cognitive and behavioral responses of stimuli associated with a brand, such as design, identity, packaging, symbol and so on. However, the brand experience process starts with a consumer's research for the product and ends with the phase of purchasing, consuming, using that product and finally ending the consumption. This phenomenon, which takes place at every stage of consumption, is undoubtedly in relation with many variables. The aim of this study is to determine the variables that are related to the brand experience of touristic products. The descriptive review method was used in the determination of the variables. The level of explanation of the concept of brand experience of the variables obtained as a result of the scanning made according to the criteria determined by the researcher was examined. In this direction, the criteria for using Regression Analysis or Structural Equation Modeling (SEM) techniques were determined by the researcher as a criterion in the scientific studies that were scanned. New model proposals have been developed on the basis of the models developed by Hayes (2022) for future research in the light of the variables related to the obtained data, especially the brand experience factor for tourism destinations. With the model proposals created, the level of explanation of the concept of brand experience will be determined and its relationship with different variables will be supported by more clear findings.