“Özel Gereksinimli Ergenlerde Cinsel Gelişim”


Hazar Z.

• III. Ulusal Çocuk Gelişimi Öğrenci Kongresi Ankara Üniversitesi , Ankara, Türkiye, 11 - 15 Mayıs 2016, ss.37-38

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.37-38
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

 

Özel Gereksinimli Ergenlerde Cinsel Gelişim ve Eğitim

ZEHRA HAZAR[1]

ÖZ

Engel, bedenin belli bir bölümünün ya da organın işlevlerini yeterince yerine getirememesi durumudur. Dünya sağlık örgütü engelliliği; bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerden, belirli bir oranda ve sürekli olarak işlev ve görüntü kaybına neden olan organ yokluğu veya bozukluğu sonucu kişinin normal yaşam gereklerine uyamama durumu olarak tanımlamıştır. 5378 sayılı Engelliler Kanununa göre engelli, doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle bedensel, zihinsel, ruhsal, duyusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nedeniyle toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşılama güçlükleri olan ve korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve destek hizmetlerine ihtiyaç duyan kişi olarak tanımlanır.

Bu tanımlardan yola çıkarak özel eğitim gerektiren bireyler belirli gruplar adı altında toplanabilir: Zihin engelliler, öğrenme güçlüğü gözlenenler, duygu ve davranış bozukluğu olanlar, bedensel yetersizliği olanlar, konuşma ve dil sorunlular, işitme engelliler, ileri derecede ve çoklu yetersizliği olanlar, otizmliler, üstün zekâlılar ve üstün yeteneği olanlar.

Cinsel gelişim, bireyin kendi cinsi ile ilgili üreme organlarının büyüyüp gelişmesini ve bunlardan doğan sorunlarla ilgili davranış değişikliklerini içermektedir. Cinsel gelişim cinsel kimliğin oluşması ve bireyin cinsel kimliğine uygun rolleri ve özellikleri benimsemesinde büyük önem taşımaktadır. Özel eğitime gereksinim duyan ergenlerde ise bu kimliğin oluşması normal gelişim gösteren ergenlerden farklı özellikleri haizdir.

Türkiye de engelliler için diğer çalışmalar devam etmekle birlikte, dünyanın aksine, anne-baba ve eğitimciler tarafından cinsel eğitime yeterli önem gösterilmemektedir.

 

Bu çalışmada engellilik durumu ve cinsel gelişimle ilgili bilgiler verilerek Türkiye’ de engelli ergenlerin cinsel yaşamda karşılaştıkları zorluklar tanımlanmış bu sorunları aşmaları için verilmesi gereken eğitimler üzerinde durulmuştur.

 

Anahtar kelimeler: cinsel gelişim, özel gereksinimli ergenler, cinsel eğitim

 



[1] Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Çocuk Gelişimi Bölümü, Türkiye,zehrahazar01@gmail.com