Covid-19 Sürecinde Ebeveynlik Uygulamalarının Okul Çağı Çocukların Uyku Alışkanlıkları ile İlişkisi


KOÇ E. S., KADİROĞLU T.

İnönü üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, cilt.12, sa.2, ss.521-537, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışma, okul çağındaki çocuklarda ebeveynlik uygulamaları ile uyku alışkanlıkları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapıldı. Haziran - Ağustos 2021 tarihleri arasında 6-12 yaş arası çocuğu olan ebeveynlerle kesitsel, tanımlayıcı bir çalışma gerçekleştirildi. Araştırma grubu 352 ebeveynden oluşmuştur. Araştırma verileri Kişisel Bilgi Formu, Ebeveynlik Uygulamaları Ölçeği ve Çocuk Uyku Alışkanlıkları Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Ebeveynlerin yaş ortalaması 35.95±5.99 olup %71.9'u kadındır. Çocukların yaş ortalaması 8.61±2.07 olup, %51.4'ü kızdır. Ebeveynler, Ebeveynlik Uygulamaları Ölçeği 'den toplam 164.98±16.03 puan, Çocuk Uyku Alışkanlıkları Ölçeği'den ise 44.64±7.55 puan aldı. Ebeveynlik Uygulamaları ile Çocukların Uyku Alışkanlıkları puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı ve negatif bir ilişki vardı (r:-0.409; p<0.01). Olumsuz ebeveynlik uygulamaları arttıkça çocukların uyku sorunları da arttı. Hemşireler ebeveynleri olumlu ve olumsuz ebeveynlik uygulamalarının çocukların uyku alışkanlıklarına etkileri konusunda eğitmelidir.
ABSTRACT This study was conducted to examine the relationship between parenting practices and sleep habits in school-age children. A cross-sectional, descriptive study was conducted between June - August 2021, with parents who have children 6–12 years old. The research group consisted of 352 parents. The study data was collected using a Personal Information Form, the Parenting Practices Scale, and the Children's Sleep Habits Scale. The average age of the parents was 35.95±5.99, and 71.9% were female. The average age of the children was 8.61±2.07, and 51.4% were girls. Parents scored a total of 164.98±16.03 points from the Parenting Practices Scale and 44.64±7.55 points from the Children's Sleep Habits Scale. A statistically significant, and negative correlation existed between the scores for the Parenting Practices and the Children's Sleep Habits (r:-0.409; p<0.01). As negative parenting practices increased, children's sleep problems increased. Nurses should educate parents regarding positive and negative parenting practices and their effects on children’s sleep habits.