5. ULUSLARARASI 19 MAYIS YENİLİKÇİ BİLİMSEL YAKLAŞIMLAR KONGRESİ, Samsun, Türkiye, 19 Mayıs 2021, ss.299-300
23 Şubat 1899’da Dresden’de dünyaya gelen ve Alman Edebiyatı’nda önemli bir konuma sahip olan Erich Kästner, hem çocuklar hem de büyükler için eserler vermiş bir yazar olmakla birlikte, çocuk ve gençlik edebiyatının en önemli temsilcilerinden birisidir. Eserlerini hayali olmaktan ziyade gerçek bir temele oturtur. Gündelik hayatın gerçekleri üzerine inşa ettiği eserlerinde, edebiyat ve gerçekler arasında bir bağ kurarak, gerçekçiliği edebiyatın merkezine koyar. Bazen direkt bazen de dolaylı olarak yansıttığı toplumsal olaylarda gündelik sorunları konu edinir. Kahramanlarını sadece çocuklardan seçmez, eserlerinde yetişkin kahramanlar da çocuk kahramanlar kadar önemli bir yere sahiptir. Bunun için, eserde kurgulanan yetişkin bir kahramanın, çocuğun yeni yaşantılar kazanmasında etkin bir rol üstleneceği gerçeği gözden kaçırılmamalıdır. Daha doğrusu çocuğun kitaplarda tanıştığı yetişkin kahramanların karakter özelliklerini benimseyebileceği ve onları, kendine örnek oluşturacak bir model olarak görebileceği göz önünde tutularak, onların karakter özelliklerinin çocukta olumsuz etki bırakacak şekilde oluşturulmaması ve çocuk kitaplarında yaşamın gerçekliğinden kopuk karakter çerçevelerinin çizilmemesi gerekmektedir.
Hitler iktidarı döneminde, diğer yazarlar gibi Nasyonal Sosyalizm baskısından kaçmayan ve Almanya’da kalarak gerektiğinde takma ad kullanıp yazmaya devam eden Kästner’in, bu dönemde kitapları yasaklanır ve yakılır. Tüm bunlara rağmen Kästner, o dönemde yazdığı eserlerin kahramanlarını çocuklardan seçerek yetişkinlere mesajlar vermek ister. Ancak eserlerinde yetişkin kahramanlara da yer verdiğinden, çalışmamızda Kästner’in söz konusu duruma uygun davranıp davranmadığı sorgulanarak yetişkin karakterlerin örnek teşkil edebilecek davranışları ortaya konmaya çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Erich Kästner, Uçan Sınıf, Yetişkin Kahramanlar