CUMHURİYET DÖNEMİNDE MÜZİK


Creative Commons License

Doğan A. S.

TÜRKİYE’NİN 100 YILLIK BİRİKİMİ SERİSİ BİLİM, KÜLTÜR VE SANAT, Mustafa Oral, Editör, Atatürk Araştırma Merkezi, Ankara, ss.1-223, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Atatürk Araştırma Merkezi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.1-223
  • Editörler: Mustafa Oral, Editör
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsanlığın var oluşuyla tarihlendirebileceğimiz müzik, başlangıçta sert

cisimlerin birbirlerine çarpmasıyla elde edilen seslerle yaban hayvanlarını

korkutma ve korunma düşüncesinin yanında hemen hemen bütün sanat

dallarının çıkış kaynağı olarak düşünülen din ve buna bağlı olarak büyü ile

müzik insanoğlunun yaşamında var olagelmiştir. Doğadaki seslerin taklit etme

ihtiyacı ile birlikte vurmalı aletler dışında başka aletlerinde doğmasına sebep

olmuş ve üflemeli, telli ve yaylı vs. müzik aletleri yaşanılan dönemin

gelişmişliğine paralel olarak çeşitlenerek günümüze kadar gelmiştir. Ulus

toplumlarının meydana gelmesiyle bile birlikte doğal olarak, her ulus kendi

ulusal kültürünü oluşturmuştur. Oluşturulan ulusal kültür içerisinde oldukça

önemli bir yer alan müzik kültürü artık ulus adıyla anılmaya başlandı. Köklü ve

derin bir geçmişe sahip olan Türk müzik kültürünün ilk temsilcileri kamlar,

ardından ozan ve baksıların bugünkü temsilcileri olan aşıklar ile varlığını devam

ettirmiştir. Usta çırak ilişkisiyle süregelen Türk müzik kültürü ulus devlet

kavramıyla kurumsal bir yapıyla kurallı ve sistematik bir yapıya kavuşmuştur.

Bu çalışmamızda Türk müziğinin tarihinin başlangıcından kısaca bahsederek

cumhuriyet dönemini kapsayan çalışmaları kaynak tarama yöntemi ile

açıklamak amaçlanmıştır.