ERZURUM’UN TORTUM İLÇESİ KİREÇLİ MAHALLESİNDE BULUNAN DAMGALI (TAMGA) MEZARTAŞI


GENÇ H., HAS A. C.

Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, cilt.9, sa.4, ss.1874-1885, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Academic Search Premier, MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1874-1885
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırma konusunu, Erzurum’un Tortum ilçesi sınırlarında bulunanKireçli Mahallesi Harabelik mevkiinde su isale hattı kazısında ortaya çıkandamgalı mezara taşı oluşturmaktadır. Damgalar eski kültürlerinöğrenilmesinde, kabile ve boy adlarının ortaya çıkarılmasında en önemliöğelerden biridir. Bunlar taş, kilim, hayvanlar, kaya, ağaç, halı, süs eşyaları,kap kacak, mimari yapılar, zırh, giyim kuşam, mezar taşları gibi çok yaygınbir kullanım alanına sahip olmuşlardır. Türk sanatında damgalar, en eskiçağlardan günümüze kadar devam etmiştir. Ardından sırasıyla eserin elegeçtiği bölge, eserin ayrıntılı tasviri ve son olarak da karşılaştırmalı örneklerdâhilinde kronolojik açıdan sonuca gidilmiştir. Ortaya çıkarılan bu damgalıtaş ile Türk kültür ve sanatının Anadolu’ya Selçuklulardan önce geldiği ve bucoğrafyada yaşatıldığı görülmüştür.
The subject of the research is about stamped tombstone that was found during the water pipeline excavation in the street of Kireçli ‘’Harabelik’’, located in the borders of the town of Tortum in Erzurum. The stamp are one of the most important facts in learning ancient cultures and revealing the names of tribes and clans. These have had a very mutual use area such as stones, rugs, animals, rock, trees, carpets, ornaments, pots and pans, architectural structures, armor, clothing-graves and tombstones. The stamp in Turkish art continued from the earliest times to present day. In this study, first of all, general information about the marks is given and then it is emphasized; place and importance in Turkish World. Subsequently, respectively, the region where the work was captured, detailed description of the work and finally, the results were concluded chronologically within the comparative examples. Recovered of this stamp stone work, it’s seen that Turkish culture and art entered Anatolia earlier and were kept alive.