10. ULUSLARARASI YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇENİN ÖĞRETİMİ KONGRESİ, Çanakkale, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2025, ss.83, (Özet Bildiri)
Bu çalışmanın amacı üretici dil becerilerinin ölçme-değerlendirmesindeki standartlaşmaarayışlarını değerlendirmek ve bu süreçte yapay zekâ destekli araçlar eksenindeki gelişmeleriele almaktır. Dil becerilerinin üretmeye dayalı kısmını oluşturan konuşma ve yazma becerileri,değerlendirme işlemini yapacak uzmanların yeterli sayıda olmaması ve sınırlı bir zamandiliminde ölçme-değerlendirme süreçlerinin tamamlanması zorunluluğu sebebiyle geçerlik vegüvenirlik sorunlarının sıklıkla tartışıldığı beceri alanları olmuştur. Bu bağlamda yapay zekâteknolojilerinin olgunlaştığı ve Chat GPT vb. araçlardaki gelişmelerin etkilerinin görüldüğü 2020sonrası dönemde yapay zekâ temelli geliştirilen araçlar bu sorunların çözümünde işekoşulmaya çalışılmıştır. Yapay zekâ teknolojilerindeki gelişimin üretici dil becerilerinin ölçme vedeğerlendirme araçlarında sağlaması muhtemel avantajlar çalışmaların odak noktası olmuştur.Bu kapsamda mevcut durumun ortaya konulması amacıyla yürütülen bu çalışma sistematikderleme yöntemiyle yürütülmüştür. 2020’de güncellenen PRISMA yönergelerine uygun olarakWeb of Science veri tabanından konuyla ilgili çalışmalar taranmıştır. Ulaşılan çalışmalar,oluşturulan Excel formu üzerinden değerlendirilmiştir. Excel formunun içeriğinde çalışmaylailgili yazar, yıl, APA gösterimi, araştırma konusu, kullanılan AI aracı, araştırma yöntemi,evren/örneklem, veri toplama aracı, veri analizi, temel bulgular, öne çıkan sonuçlar vesınırlılıklar başlıkları belirlenmiştir. Bu başlıklardan ortaya çıkan sonuçlar sentezlenmiş ve genelçerçevede üretici dil becerilerinin değerlendirilmesinde yapay zekâ destekli değerlendirmearaçlarının ne ölçüde başarılı olduğu tespit edilmiştir. Bu araçların özellikle objektif, hedefodaklı, hızlı ve ayrıntılı geri bildirim özellikleri öne çıkmıştır. Öte yandan yapay zekâ destekliuygulamaların biçimsel doğruluğu değerlendirmede bağlam ve anlam odaklı değerlendirmeyegöre daha başarılı olduğu da görülmüştür. Ayrıca bu araçların pedagojik olarak etkiliolabilmesinin değerlendirme kriterleri ve insan müdahalesinin önemli olduğu görülmüştür.Mevcut çalışmalar çerçevesinde yazma ve konuşma becerinde farklı seviyelerde ve farklıdeğerlendirme içeriklerinde (biçim, içerik, bağlam, dil bilgisi vb.) yapay zekâ destekliteknolojilerinin uygulandığı deneysel çalışmalara ihtiyaç olduğu tespit edilmiştir. Yabancı dilolarak Türkçe öğretimi özelinde mevcut çalışmaların sayısının ve kapsamının oldukça sınırlıolduğu alanda yapılacak yeni çalışmalara gereksinim duyulduğu belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Üretici Dil Becerileri, Ölçme-Değerlendirme, Standartlaşma Problemi