Makaleler Kitabı, Prof. Dr. Rəfail Həsənov, Editör, Baku State Univeristy, Baku, ss.284-294, 2024
Eğitim, birey ve toplum üzerinde bir çok anlamda tesir eden ve onu etkileme gücüne sahip en önemli etkenlerden birtanesidir. Tüm bunlar bize şunu göstermektedir ki, eğitim bireye devlet tarafından sunuluyorsa o devletin ekonomik ve idolojik şartlarına göre farklılıklar göstermesi mümkündür. Eğitimin tüm vatandaşlara bir temel hak olarak sunulması o devletin sosyal devlet olması ile ilişkilidir. Eger eğitim ücretsiz olarak tüm vatandaşlar tarafından faydalanıyor ise bu da egitimi toplumsal bir kurum haline getirmesi beklenir. Bununla birlikte eğitim, kişinin toplum içerisinde nasıl davranması gerektiğini ortaya koyarak bireyin sosyalleşip toplumsallaşmasını sağlayan önemli bir süreçtir. Eğitim aslında kendi taşıdığı anlamın ötesinde devletin toplumu yönlendirmesi adına idolojik anlamlarda taşımaktadır. Bu sebeple aslında iktidar kendi idallerini bireye ve topluma aktarmak için eğitim hizmetlerinden faydalanır. Bu çalışmada geçmişten günümüze Türkiye’de eğitim sisteminin hangi aşamalardan geçerek ve ne gibi değişimlere uğradığı tarihsel bir sürec olarak ele alınacaktır. Daha sonra özelikkle bu çalışmanın temel amacı doğrultusunda Türkiye’de 2000’li yıllardan itibaren meydana gelen değişmeler, eğitim alanında yapılan faliyetler, Türk eğitim sisteminin durumu, yaşanan gelişmeler ve olumsuzluklar hakkında bilgi verilecektir. Türkiye’de eğitim politikalarının, bir devlet politikası olmaktan öte, hükümet politikası olarak belirlendiği görülmektedir. Dünyadaki gelişmeler ışığında güncellenemeyen bu politikaların, ülke ihtiyaçlarına cevap verme noktasında yetersiz kaldığı da görülmektedir. Ayrıca toplumsal olarak ülkedeki sanayileşme, hizmet, sanatsal ve kültürel bilinçlenmeninde istenilen seviyede olmadığı bu nedenle ülkedeki eğitim sorunlarının tespiti ve çözüm önerileri bu çalışmanın üzerinde duracağı temel konulardan olacaktır.
Anahtar Kelimeler: Türkiye’de Eğitim, Eğitim Sistemi, Eğitim Politikaları, Toplumsal Etkileri