Çevrimiçi Platformlarda Okul Öncesi Eğitim: Ekşi Sözlük Örneği


Bayram Z., Balcı A., Koşan Y.

7.uluslararası avrasya spor eğitim ve toplum kongresi, Kars, Türkiye, 11 - 13 Kasım 2024, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kars
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma çevrimiçi platform kullanıcılarının okul öncesi eğitim ile ilgili yaptıkları paylaşımları belirlemeyi ve anlamlandırmayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda geniş katılımlı çevrimiçi platformlardan biri olan Eksi Sözlük’te yer alan başlık ve yorumlar incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecinde “anaokulu”, “ana okulu”, “okul öncesi”, “okulöncesi”, “anasınıfı” ve “ana sınıfı” anahtar kelimeleri ile ekşi sözlükte yer alan başlıklar taranmıştır. Bu tarama sonucunda toplam 27 başlığa ulaşılmış ve 2021-2024 tarih aralığında yapılan yorumlar incelenmiştir. İnceleme sonucunda başlığın amacı dışında yapılan ve başka bir gönderiye yönlendiren yorumlar kapsam dışı bırakılmıştır. Verilerin analizinde tematik analiz kullanılmıştır. Tematik analiz sonucunda “endişeler”, “deneyimler”, “akran ilişkileri ve sosyalleşme” ve “okul seçimi” temalarına ulaşılmıştır. Endişeler teması altında okula başlama yaşı, pandemi süreci ve ailelerin ve çocukların yaşadıkları duygusal zorluklar; “akran ilişkileri ve sosyalleşme” teması altında akran zorbalığı ve arkadaş edinme süreçleri; “okul seçimi” teması altında okul fiziki ortamı, öğretmen niteliği ve okul ücretleri ile ilgili yorumların yer aldığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda ailelerin okul seçiminde fiziki şartlar, öğretmen niteliği ve çocuğun sosyalleşme olanaklarına önem verdikleri görülmüştür. Yorumlarda özellikle çocukların anaokuluna başlarken ailelerin yaşadıkları önemli duygusal zorluklardan birinin çocuklarının yaşayacağı ayrılık kaygısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Pandemi süreci ile ilgili yapılan yorumlarda ise küçük çocukların hem bilişsel hem de sosyal anlamda yaşayacakları kayıplara dikkat çekilmiştir. Ayrıca yapılan yorumlar çocukların bağımsızlık becerilerini kazanımları ve akranlarıyla olumlu ilişki geliştirmelerinde okul öncesi eğitiminin kritik önemi üzerine odaklanmıştır. 

This research aims to identify and interpret the posts made by online platform users regarding early childhood education. In this context, titles and comments on Ekşi Sözlük, one of the widely participated online platforms, were examined. The research employed document analysis, one of the qualitative research methods. During the data collection process, titles in Ekşi Sözlük were searched using the keywords “anaokulu” (kindergarten), “ana okulu” (kindergarten), “okul öncesi” (pre-school), “okulöncesi” (pre-school), “anasınıfı” (preschool class), and “ana sınıfı” (preschool class). As a result of this search, 27 titles were identified, and comments made between 2021 and 2024 were analyzed. Comments that were off-topic or redirected to another post were excluded from the scope. Thematic analysis was used to analyze the data. As a result of the thematic analysis, the themes of “concerns,” “experiences,” “peer relationships and socialization,” and “school selection” were identified. Under the theme of concerns, issues such as school starting age, the pandemic period, and the emotional challenges faced by families and children were found; under the theme of “peer relationships and socialization,” issues like peer bullying and the process of making friends were addressed; and under the theme of “school selection,” comments related to the school’s physical environment, teacher quality, and school fees were observed. The research concluded that families prioritize physical conditions, teacher quality, and opportunities for children’s socialization when choosing a school. It was also found that one of the major emotional challenges families face, particularly when their children start kindergarten, is separation anxiety. In comments related to the pandemic period, attention was drawn to young children's potential cognitive and social losses. Moreover, the comments emphasized the critical importance of early childhood education in fostering children’s independence and helping them develop positive relationships with peers.