THE EFFECTS OF ART EDUCATION TO VISUAL LITERACY SKILLS


Creative Commons License

Taspinar S. E.

TURKISH ONLINE JOURNAL OF DESIGN ART AND COMMUNICATION, cilt.6, sa.3, ss.335-342, 2016 (ESCI) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı sanat eğitiminin görsel okuryazarlık becerilerine olan etkisini belirlemektir. Genel tarama modelinde yapılan araştırmanın çalışma grubunu Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 44 birinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Öğrenciler sanat eğitimi alan ve almayan olarak iki gruba ayrılmıştır. Sanat eğitimi alıp almamaları mezun oldukları lise türüne göre belirlenmiştir. Güzel sanatlar liselerinden mezun olanlar sanat eğitimi almış olan öğrenci grubunu, alan dışı bir liseden mezun olan öğrenciler ise sanat eğitimi almamış olan grubu oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak “Görsel Okuryazarlık Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin görsel okuryazarlık becerileri ortalamalarının alt

boyutların tümünde yüksek olduğu görülmüştür. Sanat eğitimi alan grubun görsel okuryazarlık becerileri puanları sanat eğitimi almayan gruba göre daha yüksek bulunmuştur. Araştırma sonucunda Sanat Eğitiminin öğrencilerin görsel okuryazarlık becerilerini olumlu yönde etkilediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: Sanat Eğitimi, Görsel Okuryazarlık, Görsel Okuryazarlık Becerileri, Görsel Çağ

THE EFFECTS OF ART EDUCATION TO VISUAL LITERACY SKILLS

ABSTRACT

The aim of this research is to determine the effects of arts education on visual literacy skills. Theworking group of research was consisted in 44 first grade students of Art Education Department according to general screening model. Students were divided into two groups with and without art education background. The art education background means was student’s graduated high school where teaching art in there. First group presumed as art educated background group that students of the group graduated from Fine Art High School, second group’s students graduated from the ordinary high schools. The Visual Literacy Scale was used as data collection tool. Data statistically analyzed by SPSS computer program. The results show that total visual literacy skills averages of students in all dimensions were high grade. The visual literacy skills scores of art educated background group were higher than the other group’s scores. According to our results, Art Education positively effects to student’s visual literacy skills.

Keywords: Art Education, Visual Literacy, Visual Literacy Skills, Visual Age.