Türkiye Medya Akademisi Dergisi (TÜMADER), cilt.5, sa.5, 2023 (Hakemli Dergi)
The Platform filmi toplumsal sınıflaşmalar, sosyolojik değerlendirmeler,
eşitsiz kaynak dağılımları, toplumların sınıf oluşumları, liberal ve kapitalist
ekonomi modelleri ve bunun gibi birçok bağlamda derinlemesine çözümlemeler
yapılacak bir film olarak değerlendirilmektedir. Üstelik bu kadar eleştirel yaklaşımlarla
şekillenen ve bu bağlamda okunabilen filmi, kapitalizmin bir ögesi olan dijital
bir sinema platformunda yayınlanması sebebiyle kendi alt metinlerine paralel ya
da tamamen ona zıt bir anlamda da okumak mümkündür. Söz konusu bu yapım
eskatolojik anlatımlar üzerinden, öte dünya betimlemelerinin, mistik ve dini
tasvirler ışığında günümüz toplumu ve toplumsal değerlerinin aldığı şekil ve bu
süreçte Dante’nin İlahi Komedya’sının filme etkisi üzerinden değerlendirilecektir. Bu doğrultuda çalışmada literatür taraması
yapıldıktan sonra söylem çözümlemesi yapılarak Dante’nin İlahi Komedya isimli
eserinin “Cehennem” bölümüne, , Hristiyanlığın yedi ölümcül günahının ve
kurtarıcı Mesih kavramının filmde ki temsiline bakılarak filmin çözümlemesi
yapılacaktır. Bu eserlerden yüzlerce yıl sonra çekilen filmin günümüz
sinemasında, nasıl vücut bulduğuna bakılacaktır
The Platform film is considered as a film that will
make in-depth analyzes in many contexts such as social classifications,
sociological evaluations, unequal resource distribution, class formations of
societies, liberal and capitalist economic models, and so on. Moreover, it is
possible to read the film, which is shaped by such critical approaches and can
be read in this context, in a sense parallel to or completely opposite to its
sub-texts, since it is broadcast on a digital cinema platform, which is an
element of capitalism. In this direction, after literature review in the study,
discourse analysis will be made and the film will be analyzed by looking at the
"Hell" section of Dante's The Divine
Comedy, the representation of the seven deadly sins of Christianity and the concept
of the redeemer Messiah in the film. It will be looked at how the film, which
was shot hundreds of years after these works, came into being in today's
cinema.