Evdeki Zürafa “Bir Başka” Tahayyülde Aynılık, Fark ve Memleket Nostaljisi, Hüseyin Köse,Özgür İpek, Editör, Ithaki Yayınları, İstanbul, ss.120-141, 2023
Memleketin ruh halinin
son on beş yirmi yıllık yekûnunun 70’li ve 80’li yıllar kültürel ikliminin
belgesel gerçekliğiyle harmanlanmış nostaljisini (eski İstanbul'dan
gündelik/panoramik görüntüler, Eminönü meydanı kalabalığı, Ferdi Özbeğen
şarkıları, vb.) günümüz Türkiye’sine iliştirerek, somuttaki değişimi kültürel
başkalık ekseninde kurgulayıp zaptını tutmaya çalışan bir yapım, Bir Başkadır. Berkun Oya’nın yazıp
yönettiği dizi, geleneksel-modern ikiliğini yer yer kır-kent, merkez-çevre
ayrılığı, yer yer de yerlici-yabancı karşıtlığı ekseninde somutlaşan bir temsil
ve söylem düzeni içinde yeniden kuruyor. Haliyle, karakter tipolojisi de bariz
biçimde kültürel sınıf okuması biçiminde zuhur ediyor (Zira Türkiye’de
toplumsal sınıf kategorisi değişik nedenlerden sıklıkla telaffuz imkânı
bulabilen bir kavram değil). Ne var ki, bir başka açıdan da söz konusu
kültüralist eğilim onları toplumsal ve siyasal sınıf isnadının gerçek ve
çatışmalı görünümlerine karşı koruyor. Ama mevzu şimdilik bu değil, yanlış
temsil meselesi başka bir analizin konusu. Biz burada, “Bir Başkadır”
terkibinde vücut bulan ve devamı zımni bir üç noktayla çerçevelenmiş olan
başlıktaki sözdiziminin izleyicilerin zihninde yarım bıraktığı terkibin olası
çağrışımlarına değil, erkek karakterler üzerinden seyirciye aktarılan ve
normatif erkeklik söylemi içinde tahkim edilmiş temsilin açık ve gizli
varsayımlarına ve endişe verici virilitelerinin gelgitli görünümlerine
odaklanacağız. Elbette dizinin kültürel sınıf eksenli ön kabullerinin ve kimi
rizikolu toplumsal ve siyasal önermelerinin görünmez
kıldığı fay hatlarını da zaman zaman el yordamıyla yoklamayı deneyerek. İlkin;
her ne kadar Bir Başkadır’ın eril
karakterler stoğu bariz biçimde ataerkinin uğultulu tepeleri, rüzgârlı
vadileriyle dolu olsa da, söz konusu eril ideoloji, dini-muhafazakâr kimliği ve
mahalli kanaat önderliği vasfıyla, dizinin diğer ana karakterlerinden nitelikçe
farklılaşan hoca Ali Sadi karakterini (Settar Tanrıöğen) tasnif dışı tutuyor
gibi. Şu halde onunla başlayalım.