CUMHURİYETİN 100.YILINDA SANAT TARİHİ YAZILARI, ESRA HALICI,BURAK MUHAMMET GÖKLER, Editör, Fenomen Yayınevi, Erzurum, ss.75-102, 2023
1920 Kütahya doğumlu olan Ahmet Yakupoğlu, çok yönlü sanat kişiliği
ile Türk resim sanatının önemli ressamları arasındadır. Süheyl Ünver ve
Feyhaman Duran’ın öğrencisi olan Yakupoğlu ile İbrahim Çallı da özel olarak
ilgilenmiştir. Bu ilgi neticesinde ressamın tablolarında konu olarak 1914 kuşağı ve
Çallı grubunun etkisi kendini göstermektedir. Yakupoğlu yetiştiği bu kültür
ortamında her ne kadar ressam kişiliği ile ön plana çıksa da nakkaşlık,
müzehhiplik ve neyzenlik vasıfları ile de kendini oldukça geliştirmiştir.
Zengin kültürel alt yapısıyla birlikte ressam daha çok manzara, su
resimleri ve portreler üzerinde çalışmıştır. Bununla birlikte hocası Süheyl Bey’in
sanatçı kimliği olarak ortaya koyduğu tarihi eserler üzerine eğilimi, bu yapıtları
belirleme yöntemi ve bunları minyatür yoluyla aktarımı, öğrencisi Yakupoğlu’nu
da etkileyerek onu XXI. yüzyılın minyatüristi haline getirmiştir. Yakupoğlu’nun
özellikle Kütahya başta olmak üzere, İstanbul ve Anadolu’daki tarihî eserlerine
dair yaptığı tespitler ve bunları tablolarına taşıması, Sanat Tarihi açısından arşiv
kaydı olması yönüyle önem taşımaktadır.
Bu çalışmada Yakupoğlu’nun Anadolu Selçuklu dönemi tarihi eserlerini
kapsayan tabloları üzerinde araştırma yapılmıştır. Bu bağlamda, Anadolu’nun
farklı şehirlerinde fotoğraflama tekniğini kullanmadan yapıyı direk kendi
gözlemleyerek çizdiği on altı Selçuklu dönemi eserini resmettiği tespit edilmiştir.
Bazı yapıları farklı tarihlerde tekrardan ele alarak gözlemlerini tablolarına aktaran
ressamın eserleri, aktardığı tarihi eserlerin günümüzdeki durumu ve o tarihlere
ait bulunabilen fotoğraflarıyla kıyaslanarak incelenmiştir.