e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, cilt.7, sa.2, ss.207-228, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, okul öncesi öğretmenlerinin oyun zamanını planlama, oyunu başlatma ve sürdürme, oyunda
üstlenilen roller ve oyun zamanını sonlandırma süreçlerine yönelik yaptıkları faaliyetlerin incelenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma modellerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubu gönüllü
ve işbirliğine açık Erzurum ili merkezinde resmî bağımsız anaokullarında görev yapan 14 okul öncesi
öğretmeninden oluşmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmanın verileri 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde toplanmıştır. Araştırmada
veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanmış ve uzman görüşü alınarak düzenlenmiş yarı yapılandırılmış
görüşme formu ve gözlem kayıt çizelgesi ile elde edilmiştir. Gözlemler, öğretmenlerin sınıflarında
gerçekleştirilmiştir. Her öğretmen için aynı hafta içerisinde iki kez oyun zamanı süreleri gözlemlenmiştir.
Gözlemlerin tamamlanmasının ardından öğretmenlerle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler,
öğretmenlerden randevu alınarak, okul ortamında uygun bir alanda yapılmıştır. Görüşmeler yaklaşık 20-30
dakika arasında sürmüştür. Elde edilen veriler betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Öğretmenlerin oyun
zamanı süreçlerinin gözlemlerinden ve görüşmelerden elde edilen sonuçlar birlikte incelendiğinde öğretmenlerin
oyun zamanına yönelik planlama yapıldığına ilişkin verdikleri yanıtlar gözlemlerde ortaya çıkmamıştır.
Öğretmenlerin görüşmelerde çocuklarla oyun oynadıkları, onlar davet ettiklerinde katıldıkları yanıtları
kaydedilmiş ancak gözlemler boyunca öğretmenlerin etkin şekilde oyun oynamadıkları gözlemlenmiştir.
This study aimed to examine preschool teachers’ activities in regards to planning, initiating, continuing and
ending play time as well as their roles during playtime. Case study, one of the qualitative research models, was
used in the study. The study group consisted of 14 voluntary preschool teachers, who were open to cooperation,
employed in state certified private kindergartens in the center of Erzurum. Purposeful convenient sampling
method was used to determine the study group. The study data were collected in the spring term of 2018-2019
academic year by using an observation chart and a semi-structured interview form prepared by the researchers in
line with expert opinion. Observations were carried out in teachers’ classes and playtime periods were observed
twice within the same week for each teacher. After the observations were completed, interviews were held with
the teachers. Interviews were organized in a suitable area in the school setting by first making appointments with
the teachers. Interviews lasted for about 20-30 minutes. The obtained data were analyzed through descriptive
analysis. Examination of the results obtained from observing teachers’ play time processes and results obtained
from the interviews showed that the responses provided by the teachers during the interviews regarding the
planning of playtime were not consistent with the behaviors they displayed during the observations. Although
teachers stated in the interviews that they played games with the children and they joined the games when
invited, the observations showed that they did not actively play with the children.