Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, cilt.11, ss.15-21, 2014 (Hakemli Dergi)
Amaç: Tanımlayıcı türdeki araştırma; farklı fakültelerde eğitim gören
üniversite öğrencilerinin organ bağışı ve nakli hakkındaki bilgi ve görüşlerini saptamak amacıyla 2012-2013 öğrenim yılında gerçekleştirildi.
Yöntem: Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan ve uzman görüşüne sunulan anket formu aracılığıyla toplandı. Araştırma 921 öğrenci üzerinde yapıldı, anket formu
araştırmacılar tarafından öğrencilere sınıf ortamında dolduruldu.
Bulgular: Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin %36.4’ünü sağlık
bilimleri, %34.9’unu sosyal bilimler, %28.7’sini fen bilimleri bölümünde eğitim görmekteydi. Araştırma sonucunda; öğrencilerin %47.8’inin
organ bağışında bulunmayı düşündüğü, buna karşılık öğrencilerin
sadece %4.2’sinin çalışma tarihine kadar organ bağışı beyanında bulunduklarını belirlendi. Öğrencilerin organ bağışı hakkında bilgi alma
durumları incelendiğinde sadece %42.5’inin organ nakli ve bağışı hakkında bilgi aldığı ve öğrencilerin genel olarak organ nakli ve bağışı hakkında yeterince bilgi sahibi olmadıkları belirlendi. Öğrencilerin organ
bağışında bulunmama nedenleri araştırıldığında; %47.4’ünün vücut
bütünlüğü bozulduğu ve %2.5’inin dini inançlarına ters düştüğü için
organ bağışında bulunmayı düşünmediği tespit edildi.
Sonuç: Araştırmaya katılan öğrencilerin organ nakli ve bağışı konusunda önemli ölçüde bilgi eksiği olduğu; organ bağışı konusunda tutum
ve davranışlarının farklı olduğu ve organ bağışında bulunmak isteyen
öğrencilerin çok azının organ bağışında bulunduğu saptandı