ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PANDEMİ DÖNEMİ UZAKTAN EĞİTİM UYGULAMALARI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ


Creative Commons License

Kancınar F.

TRB2-ICES(ULUSLARARASI EĞİTİM BİLİMLERİ KONGRESİ), Van, Türkiye, 24 - 26 Haziran 2022, cilt.1, sa.1, ss.52

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.52
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bilgi ve iletişim teknolojilerinin hızla geliştirildiği günümüzde, birçok sektörün bundan

etkilendiği gibi eğitim de bu gelişmelerden etkilenmiştir. Web tabanlı öğretim, bilgisayar destekli öğretim,

teknoloji tabanlı öğretim, e-öğrenme gibi isimlerle de ifade edilen uzaktan eğitim uygulamalarıyla birlikte

eğitim sistemi, gün geçtikçe artan eğitim taleplerini karşılayabilecek bir güce kavuşmuştur. Bu çalışmanın

amacı; sürekli güçlenerek ve kendini yenileyerek daha fazla bireyin eğitiminin, daha az maliyetle

yapılabildiği ve günümüzde halen etkilerinin devam ettiği pandemi döneminde uygulanan uzaktan eğitim

uygulamaları hakkında yükseköğrenim öğrencilerinin görüşlerini ortaya çıkarmaktır.

Bu amaçla çalışma da tarama modellerinden nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Başta nitel

veriler için sorular hazırlanıp, uzman ve katılımcılardan anlaşılırlık onayı alındıktan sonra veriler

toplanarak analizleri yapılmıştır. Çalışmanın örneklemi evren içerisinden basit tesadüfi örnekleme

yöntemiyle oluşturulmuştur. Çalışmanın örneklemini Atatürk Üniversitesinde ön lisans eğitimi gören 50

öğrenci oluşturmaktadır. Bu kapsamda yarı yapılandırılmış görüşme formuyla veriler toplanmıştır. Veriler

yüz yüze, online görüşme ve telefon görüşmeleriyle toplanmıştır. Verilerin analizi, katılımcı görüşleri

doğrultusunda betimsel analiz ve içerik analizi kullanılarak yapılmıştır. Elde edilen verilerin tema ve alt

temaları görüşmelerde ortaya çıkan görüşler doğrultusunda oluşturulmuştur.

Çalışmanın bulgularında uzaktan eğitimin avantajlarına ilişkin derslerin devam etmesi(n:15),

teknolojik kullanımın artmasına bağlı olarak doğru kullanım farkındalığının artması (n:13), birçok yeni

bilgisayar programı ve uygulama kullanmayı öğrenme (n:10), eğitimi mekandan bağımsız kılması (n:8),

araştırma yönünün ortaya çıkmasını destekleme (n:7), otokontrolün gelişmesi(n:3), kaçırılan dersin

telafinin yapılabilmesi (n:2) öne çıkan kodlar olmuştur. Uzaktan eğitimin dezavantajlarına ilişkin; yüz

yüze eğitim kadar verimli olmaması (n:41), taşra ve merkezde oturan öğrenciler arasındaki fırsat

eşitsizliği (n:33), zaman yönetiminin yapılmasına ilişkin güçlükler (n:32), teknolojik alt yapı problemleri

(n:28), sağlık problemleri (n:7), ödevlerin fazla olması (n:7), uygulama derslerinin online yapılması (n:5)

öne çıkan kodlar olmuştur. Alternatif eğitim olarak kullanılan uzaktan eğitimin iyileştirilmesine yönelik

öğrenci önerilerine ilişkin; uzaktan eğitim sisteminin geliştirilmesi (n:12), Öğretim elemanlarının süreç

hakkında sürekli, detaylı ve anlaşılır şekilde bilgi vermesi ve iletişim kurması (n:5), adil olması, her

öğrenci için uyulabilir zemine taşınması(n:4), internet harcamayan programların kullanılması (n:4) öne

çıkan kodlar olmuştur.

Çalışmanın tartışma ve sonuç bölümünde bulgular alan yazında yer alan konuyla ilgili

çalışmalarla tartışılmıştır ve öneriler başlığı altında gün geçtikte gelişen uzaktan eğitimin diğer

paydaşlarıyla da yapılan çalışmaların güncellenmesine ilişkin önerilerde bulunulmuştur.