TRB2-ICES(ULUSLARARASI EĞİTİM BİLİMLERİ KONGRESİ), Van, Türkiye, 24 - 26 Haziran 2022, cilt.1, sa.1, ss.52
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin hızla geliştirildiği günümüzde, birçok sektörün bundan
etkilendiği gibi eğitim de bu gelişmelerden etkilenmiştir. Web tabanlı öğretim, bilgisayar destekli öğretim,
teknoloji tabanlı öğretim, e-öğrenme gibi isimlerle de ifade edilen uzaktan eğitim uygulamalarıyla birlikte
eğitim sistemi, gün geçtikçe artan eğitim taleplerini karşılayabilecek bir güce kavuşmuştur. Bu çalışmanın
amacı; sürekli güçlenerek ve kendini yenileyerek daha fazla bireyin eğitiminin, daha az maliyetle
yapılabildiği ve günümüzde halen etkilerinin devam ettiği pandemi döneminde uygulanan uzaktan eğitim
uygulamaları hakkında yükseköğrenim öğrencilerinin görüşlerini ortaya çıkarmaktır.
Bu amaçla çalışma da tarama modellerinden nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Başta nitel
veriler için sorular hazırlanıp, uzman ve katılımcılardan anlaşılırlık onayı alındıktan sonra veriler
toplanarak analizleri yapılmıştır. Çalışmanın örneklemi evren içerisinden basit tesadüfi örnekleme
yöntemiyle oluşturulmuştur. Çalışmanın örneklemini Atatürk Üniversitesinde ön lisans eğitimi gören 50
öğrenci oluşturmaktadır. Bu kapsamda yarı yapılandırılmış görüşme formuyla veriler toplanmıştır. Veriler
yüz yüze, online görüşme ve telefon görüşmeleriyle toplanmıştır. Verilerin analizi, katılımcı görüşleri
doğrultusunda betimsel analiz ve içerik analizi kullanılarak yapılmıştır. Elde edilen verilerin tema ve alt
temaları görüşmelerde ortaya çıkan görüşler doğrultusunda oluşturulmuştur.
Çalışmanın bulgularında uzaktan eğitimin avantajlarına ilişkin derslerin devam etmesi(n:15),
teknolojik kullanımın artmasına bağlı olarak doğru kullanım farkındalığının artması (n:13), birçok yeni
bilgisayar programı ve uygulama kullanmayı öğrenme (n:10), eğitimi mekandan bağımsız kılması (n:8),
araştırma yönünün ortaya çıkmasını destekleme (n:7), otokontrolün gelişmesi(n:3), kaçırılan dersin
telafinin yapılabilmesi (n:2) öne çıkan kodlar olmuştur. Uzaktan eğitimin dezavantajlarına ilişkin; yüz
yüze eğitim kadar verimli olmaması (n:41), taşra ve merkezde oturan öğrenciler arasındaki fırsat
eşitsizliği (n:33), zaman yönetiminin yapılmasına ilişkin güçlükler (n:32), teknolojik alt yapı problemleri
(n:28), sağlık problemleri (n:7), ödevlerin fazla olması (n:7), uygulama derslerinin online yapılması (n:5)
öne çıkan kodlar olmuştur. Alternatif eğitim olarak kullanılan uzaktan eğitimin iyileştirilmesine yönelik
öğrenci önerilerine ilişkin; uzaktan eğitim sisteminin geliştirilmesi (n:12), Öğretim elemanlarının süreç
hakkında sürekli, detaylı ve anlaşılır şekilde bilgi vermesi ve iletişim kurması (n:5), adil olması, her
öğrenci için uyulabilir zemine taşınması(n:4), internet harcamayan programların kullanılması (n:4) öne
çıkan kodlar olmuştur.
Çalışmanın tartışma ve sonuç bölümünde bulgular alan yazında yer alan konuyla ilgili
çalışmalarla tartışılmıştır ve öneriler başlığı altında gün geçtikte gelişen uzaktan eğitimin diğer
paydaşlarıyla da yapılan çalışmaların güncellenmesine ilişkin önerilerde bulunulmuştur.