Öğretmen Adaylarının Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Gezi Düzenlemeye Yönelik Kaygılarının ve Özyeterliklerinin İncelenmesi


ZENGİN A., yıldız e.

Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, cilt.13, sa.1, ss.22-41, 2025 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.56423/fbod.1414144
  • Dergi Adı: Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.22-41
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarına gezi düzenlemeye yönelik kaygı düzeylerinin, öğretmeye yönelik özyeterlik inançlarının ve ikisi arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma okul dışı öğrenme ortamları dersi kapsamında 2022-2023 yılında bir devlet üniversitesinde öğrenim gören ve ölçü örnekleme yöntemi ile belirlenen 211 fen bilgisi, ilköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adayının katılımıyla yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Gezi Düzenlemeye Yönelik Öğretmen Kaygı Ölçeği ve Öğretmenlerin Yeterlik Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü ANOVA ve regresyon analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucuna göre; Öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarına gezi düzenlemeye yönelik kaygı düzeylerine göre cinsiyet, sınıf düzeyi, öğrenim görülen bölümde anlamlı farklılık olduğu, akademik başarı düzeyine ise anlamlı farklılık olmadığı bulunmuştur. Ayrıca öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik özyeterlik inançlarında cinsiyet, sınıf düzeyi, akademik başarı düzeyinde anlamlı farklılık bulunmazken, öğrenim görülen bölümde anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğretmen adaylarının öğretmeye yönelik özyeterlik inançlarının okul dışı ortamlara gezi düzenlemeye yönelik kaygı düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı bir yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir.
This study aimed to examine the anxiety levels of prospective teachers about organizing trips to out-of-school learning environments, their self-efficacy beliefs towards teaching, and the relationship between the two. A cross-sectional survey model was used in the research. The research was conducted with the participation of 211 science, primary and secondary school mathematics teacher candidates who were studying at a state university in 2022-2023 within the scope of the out-of-school learning environments course and were determined by the criterion sampling method. Teacher Anxiety Scale for Organizing Trips to Out-of-School Learning Environments and Teachers' Efficacy Perception Scale were used as data collection tools. Independent groups t-test, one-way ANOVA and regression analysis were used in data analysis. According to the results of the study, It was found that there was a significant difference in the anxiety levels of teacher candidates about organizing trips to out-of-school learning environments according to gender, grade level, and department of study, but there was no significant difference in academic achievement level. In addition, while there was no significant difference in the self-efficacy beliefs of teacher candidates towards out-of-school learning environments in terms of gender, grade level, and academic achievement, a significant difference was found in the department they studied. It was determined that teacher candidates' self-efficacy beliefs towards teaching were a statistically significant predictor of their anxiety levels about organizing trips to out-of-school environments.