Özel Öğretim Kurumlarında Eğitim Yöneticilerinin Dönüşümcü Liderlik Boyutları


Edizler G., AKBULUT E.

ERCİYES ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ AKADEMİK DERGİSİ "AKADEMİA", cilt.2, sa.2, ss.20-32, 2011 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada eğitim yöneticilerinin “dönüşümcü liderlik tarzı”nı ne düzeyde uyguladıkları kendi öz değerlendirmeleri ve öğretmenlerin algılamaları karşılaştırılarak ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, İzmir’de faaliyet gösteren ve tabakalama örnekleme yöntemiyle seçilen 8 ilköğretim okulu ve 5 lisede görev yapan toplam 55 eğitim yöneticisi ve 579 öğretmen arasından seçilen 32 eğitim yöneticisi ve 127 öğretmenden oluşmaktadır. Özel öğretim kurumlarında görev yapan eğitim yöneticilerinin sergiledikleri dönüşümcü liderlik davranışlarını ölçmek üzere literatürde sıklıkla tercih edilen iki ölçekten (Çok Yönlü Liderlik Analizi ve Liderlik Uygulamaları Envanteri) yararlanılarak oluşturulan 30 maddelik “Dönüşümcü Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde faktör analizi, X, Ss, t testi ve Anova gibi istatistiksel testlerden yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda İzmir’deki özel öğretim kurumlarında görev yapan eğitim yöneticilerinin dönüşümcü liderliği büyük oranda süreçleri değiştirme boyutuyla uyguladıkları saptanmıştır.

Objective of this study is to discuss how educational administrators apply “transformational leadership style” by comparing self-evaluations and teachers’ perceptions. Workgroup of research consists of 32 educational administrators and 127 teachers that are chosen from 55 educational administrators and 579 teachers who work in 8 primary school and 5 high schools in İzmir. Transformational Leadership scale which consists of 30 items that was formed by two main scales (miscellaneous leadership analysis and leadership application inventory) for surveying transformational leadership behaviors of educational administrators in private school. Factor analysis, X, Ss, t test and Anova and similar statistical tests were used in data analysis. At the end of study it was detected that educational administrators who work in private schools in İzmir mainly apply transformational leadership for changing processes.