LAND ART / ARAZİ SANATI


Bulat S.

Kuramsal Sanat Okumaları, Caner Şengünalp,Halil Daşkesen, Editör, https://www.detayyayin.com.tr/, Ankara, ss.143-154, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: https://www.detayyayin.com.tr/
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.143-154
  • Editörler: Caner Şengünalp,Halil Daşkesen, Editör
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

LAND ART / ARAZİ SANATI

ÖZET

Sanatın her alanında olduğu gibi, sanatçıların üretim anlayışlarına bağlı olarak sınırları aşan ifade biçimleri ortaya çıkmış, bu bağlamda heykel uygulama yöntemleri, mekânsal tercihler kullanmada birçok görsel, düşünsel ve fiziksel değerler göz önünde bulundurulmuştur. Özellikle de çevresel uygulamalarında bu değerler daha çok öne çıkmış ve alımlayıcının sorgulama alanlarını belirlemiştir. Sanatçılar tarafından arazi sanatı uygulamaları, seçilen alanın görsel algısını değiştirerek mekânı yeniden tanımlayan değerler taşır. Anlama bağlı olarak dağ, göl, ormanlık doğal alanların veya bazı mimari yapıların seçildiği arazi uygulamalarında, düşüncenin görsel ve plastik bir eleman olarak dahil olduğu ve sanatın düşünsel biçimlerinin anıtsal ve estetik niteliklerinin öne çıkarıldığı örneklerden oluşmaktadır. Sanatçılar insan merkezli izlenimlerden, toplumsal baskılardan uzak yeni alanlara geçiş için doğaya açılmayı yenilikçi bir düşünce olarak kabul eder ve yeni çevreyi yeniden şekillendirmeyi bu anlayışta tasarlarlar. Yazar, Güncel Sanat ve Ekoloji adlı yapıtında bu yaklaşımları ve geleceğe uzanacak dönüşümleri; “Nitekim günün en radikal sanatçılarından bazıları doğal dünya ile ilgilenmeyi kendi pratiklerinin belirleyici bir ilkesi olarak görüyorlardı. Ekim 1968’de, New York’ta Dwan Galerisi’nde gerçekleştirilen “Earth Works” Yeryüzü Sanatı isimli karma sergiye sergiye de ismini veren “yeryüzü işleri” Earthworks ya da “Yeryüzü Sanatı” Earth Art yada Land Art “Arazi Sanatı” gibi değişik adlarla isimlendirilecek olan bir eğilimin ilk ortaya çıkışıdır” (Brown, 2014: 11) ifadeleriyle açıklar.