Educational academic research (Online), sa.46, ss.11-19, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, altıncı sınıf fen bilimleri dersinde yer alan ‘Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme’ konusuna yönelik bir başarı testi geliştirmek amacıyla yürütülmüştür. Bu nicel araştırmanın verileri tarama yöntemi ile toplanmıştır. Testin geliştirilmesi sürecinde öncelikle alan yazın taraması yapılarak fen bilimleri dersi öğretim programındaki kazanımlara uygun 30 adet çoktan seçmeli soru belirlenmiştir. Testin geçerlik çalışmalarında söz konusu sorular alanında uzman akademisyen ve öğretmenlerin görüşüne sunulmuştur. Uzman görüşleri sonrası sorular dil, kapsam, anlaşılabilirlik vb. açılardan incelenmiş, gerekli görülen durumlarda yazım ve içerik açısından düzeltmeler yapılmış, ayrıca yaş grubu da dikkate alınarak soru sayısı 20’ye indirilmiştir. Hazırlanan 20 soruluk taslak test Erzurum il merkezindeki bir ortaokulun altıncı sınıfında öğrenim gören 58 öğrenciye uygulanmıştır. Sonrasında değerlendirmeye alınan toplam 55 öğrenciden (29 kız, 26 erkek) elde edilen verilere madde analizi yapılmıştır. Madde analizi sonucunda testin ortalama güçlüğü 0,66 ve ortalama ayırt ediciliği ise 0,56 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca testte kalması gerektiği düşünülen bazı sorularda düzeltmeler yapılmıştır. Madde analizi sonrası testin güvenirlik çalışmaları ise 60 kişilik farklı bir öğrenci grubu ile yapılmıştır. Güvenirlik analizi sonucunda başarı testinin KR-20 güvenirlik katsayısı 0,93 olarak hesaplanmıştır. Geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda son şekli verilen nihai testin Bloom Taksonomisi’ne göre farklı zorluk seviyelerinde sorular içeren, geçerli ve güvenilir bir test olduğu görülmüştür.
This research was implemented to develop an achievement test toward “Reproduction, Growth and Development in Plants and Animals” subject. The data of this quantitative research were collected through survey design methodology. In the test development process, the literature was firstly reviewed and then 30 multiple choice questions in accordance with learning outcomes in the science course curriculum was determined. For the validity study, the questions in test were presented to the opinion of academicians and teachers who are experts in their fields. After expert opinions, questions were examined in terms of language, scope, understandability, etc., and corrections were made in terms of spelling and content when necessary. Finally, the number of questions was reduced to 20 by taking the age group into account. The draft test with 20 questions was applied to 58 students who attended the sixth grade of a secondary school in the city center of Erzurum. Subsequently, item analysis was performed on the data obtained from 55 students (29 girls, 26 boys) who were evaluated. In the item analysis, the average difficulty of the test was calculated as 0.66 and the average discriminant was 0.56. In addition, some questions that were thought to remain in the test were corrected. After the item analysis, the reliability studies of the test was performed with a different group of 60 students. According to the reliability analysis, the KR-20 reliability coefficient for achievement test was 0.93. As a result of the validity and reliability analysis, it was seen that the final test was a valid and reliable test that includes questions at different difficulty levels of Bloom’s Taxonomy.