Diş Hekimliği Fakültesinde Klinik Öncesi Verilen Eğitimin Değerlendirilmesi: Anket Çalışması


Çubukcu İ., Güleç B., İşcan Yapar M.

Türkiye Klinikleri Diş Hekimliği Bilimleri Dergisi, cilt.29, sa.3, ss.491-498, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç: Bu çalışmada, bir diş hekimliği fakültesinde eğitim gören 3. Sınıf öğrencilerinin laboratuvar eğitimlerinin süresi, yeterliliği, özgüvenlerine katkısı ve dersler esnasındaki stres seviyelerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. 

 

Metod: Bu anket çalışması, Erzurum’da diş hekimliği fakültesi 3. sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Anket, iki farklı laboratuvarda eğitim gören toplam 214 öğrencinin restoratif diş tedavisi klinik öncesi dersleri esnasındaki stres seviyeleri ve aldıkları eğitimlerin yeterliliği ile ilgili görüşlerini içeren sorulardan oluşmaktadır. Veriler independent t tesi kullanılarak analiz edilmiştir.

 

Bulgular: Dersler esnasındaki stres seviyelerinin değerlendirildiği soruda, öğrencilerin fantom derslerindeki stres seviyesinin genel laboratuvar derslerine kıyasla anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur (p<0.05). Dersler süresince eğitmenlerle etkileşimin, eğitimin yeterliliğinin ve aldıkları eğitimin özgüvenlerine etkisinin değerlendirildiği sorularda ise iki laboratuvar eğitimi arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Öğrenciler ayrıca fantom kliniğine ayrılan süreyi, genel laboratuvar süresine ayrılan süreye kıyasla daha kısa bulmuşlardır. 

 

Sonuç: Öğrencilerin fantom ve laboratuvar dersleri hakkındaki görüşleri değerlendirildiğinde, stres seviyeleri ve süre ile ilgili görüşleri anlamlı farklılık göstermiştir (p<0.05). Öğrencilerin fantom dersleri esnasındaki stres seviyeleri fazla iken, ders süresi ile ilgili görüşleri dersin kısa olduğu yönündedir. Diğer sorularla ilgili algıları ise anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Klinik öncesi eğitimin, öğrencilerin gelecek dönem başarısı üzerindeki önemi göz önüne alındığında, bu anket çalışması müfredatın incelenmesi adına öz-değerlendirme niteliği taşımaktadır.  

 

 

Anahtar Kelimeler: diş hekimliği eğitimi, klinik öncesi eğitim, fantom, preklinik, laboratuvar