MEDYA ve SİYASET İLİŞKİSİ EKSENİNDE HABER ÜRETİMİ ve TARAFSIZLIK ARAYIŞI


Temiztürk H.

Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, cilt.13, sa.2, ss.1054-1082, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Medyanın tartışmasız en önemli görevi toplumu olup bitenler konusunda doğru ve hızlı şekilde bilgilendirmek, kamuoyuna tarafsız bir bakış açısıyla haber vermektir. Demokrasilerde seçim dönemleri toplumların kaderini belirleyen önemli toplumsal süreçlerin başında gelmektedir. Medyanın tarafsız ve dengeli tutumu seçmenin doğru karar almasında önemli bir unsur olarak görülmektedir. Bu çalışma, Türk yazılı basınında farklı ideolojilere ve farklı siyasal ilişkilere sahip olduğu düşünülen gazetelerin haber kurgusu ve sunumu bağlamındaki farklılıklarını Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’nin ilk seçimi olan 24 Haziran 2018 seçimleri örneklemi ile ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Çalışmada gazetelerin seçim sürecinde toplumu bilgilendirme ve haber verme görevini “Tarafsızlık” ilkesine uygun şekilde icra edip etmediğine odaklanılmıştır. Çalışmada seçim konulu siyasi haberlerin yazılı basında yoğun olarak yer aldığı 14 Haziran ve 24 Haziran 2018 tarihleri arasında Hürriyet, Sabah ve Cumhuriyet gazetelerinin birinci sayfalarındaki seçim haberleri söylem analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın sonunda gazetelerin kendi ideolojik bakış açısını haberlere yansıttığı ve haberleri basın ahlak ilkelerinden “tarafsızlık” ilkesine aykırı bakış açısıyla haber söylemini yeniden ürettiği, haber sunumlarında dengeli ve nesnel olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Medyanın tartışmasız en önemli görevi toplumu olup bitenler konusunda doğru ve hızlı şekilde bilgilendirmek, kamuoyuna tarafsız bir bakış açısıyla haber vermektir. Demokrasilerde seçim dönemleri toplumların kaderini belirleyen önemli toplumsal süreçlerin başında gelmektedir. Medyanın tarafsız ve dengeli tutumu seçmenin doğru karar almasında önemli bir unsur olarak görülmektedir. Bu çalışma, Türk yazılı basınında farklı ideolojilere ve farklı siyasal ilişkilere sahip olduğu düşünülen gazetelerin haber kurgusu ve sunumu bağlamındaki farklılıklarını Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’nin ilk seçimi olan 24 Haziran 2018 seçimleri örneklemi ile ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Çalışmada gazetelerin seçim sürecinde toplumu bilgilendirme ve haber verme görevini “Tarafsızlık” ilkesine uygun şekilde icra edip etmediğine odaklanılmıştır. Çalışmada seçim konulu siyasi haberlerin yazılı basında yoğun olarak yer aldığı 14 Haziran ve 24 Haziran 2018 tarihleri arasında Hürriyet, Sabah ve Cumhuriyet gazetelerinin birinci sayfalarındaki seçim haberleri söylem analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın sonunda gazetelerin kendi ideolojik bakış açısını haberlere yansıttığı ve haberleri basın ahlak ilkelerinden “tarafsızlık” ilkesine aykırı bakış açısıyla haber söylemini yeniden ürettiği, haber sunumlarında dengeli ve nesnel olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.