Değer Odaklı Aile Eğitim Programının Anne Babalık Becerilerine, Aile İklimine ve Değer Odaklı Yaşama Etkisi


Creative Commons License

Arslan A., Ulaş A. H.

Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, cilt.6, sa.1, ss.88-109, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırmada değer odaklı aile eğitim programının anne babalık becerilerine, aile iklimine ve değer odaklı yaşama etkisini incelemek amaçlanmıştır. Çalışma ön test-son test kontrol gruplu desende, nicel yöntem ile tasarlanmıştır. 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Gümüşhane il merkezindeki okul öncesi eğitim kurumlarında ve ilkokullarda çocuğu öğrenim gören 47 ebeveyn araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. MEB tarafından kök değerler olarak belirlenen sevgi, saygı, sabır, sorumluluk, adalet, dürüstlük, dostluk, yardımseverlik, öz denetim ve vatanseverlik ile ilgili ebeveynlere doksanar dakikaklık eğitimler verilmiştir. Araştırmada elde edilen nicel veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. İki bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında t-testi kullanılmıştır. Grup içerisinde sürekli değişkenlerin değişimi eşleşmiş grup t-testi ile analiz edilmiştir. Değer odaklı aile eğitim programı sonunda ebeveynlerin anne babalık becerileri ve iletişim puanlarında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Anne baba memnuniyeti alt boyutunda farklılık görülmüştür. Aile iklimi puanlarında da anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Değer odaklı aile eğitimi ile ebeveynlerin değer odaklı yaşama düzeyleri artmıştır. Değer odaklı aile eğitim programının değer odaklı yaşam düzeyi üzerinde etkili olduğu söylenebilir.

In this study, it was aimed to examine the effect of value-oriented family education program on parenting skills, family climate and value-oriented life. The study was designed in a pretest-posttest control group design, with a quantitative method. In the 2020-2021 academic year, 47 parents whose children are studying in pre-school education institutions and primary schools in Gümüşhane city center constitute the study group of the research. ninety-minute training sessions were given to parents on love, respect, patience, responsibility, justice, honesty, friendship, benevolence and patriotism, which were determined as the core values by the Ministry of National Education. The quantitative data obtained in the research were analyzed using the SPSS program. The ttest was used to compare quantitative continuous data between two independent groups.  The variation of continuous variables within the group was analyzed with the paired group t-test. At the end of the value-oriented family education program, no significant difference was found in the parenting skills and communication scores of the parents. A difference was observed in the sub-dimension of parental satisfaction. There was no significant difference in family climate scores either. A significant difference was observed in the value-oriented family education and the value-oriented living levels of the parents. It can be said that the valueoriented family education program is effective on the value-oriented life level.