Din ve Bilim - Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi, cilt.5, sa.2, ss.260-278, 2022 (Hakemli Dergi)
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi 1982 anayasası ile zorunlu hale getirilmiş ve adına kültür kavramı
eklenmiştir. Dersin adında yapılan bu değişikliğin dersin içeriğine de yansıması beklenmektedir. Bu
araştırma, bireylerin kültürü öğrenmesine katkı sağlayan derslerden biri olan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
Dersi 2018 Öğretim Programında (İlkokul 4 ve Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) kültürün ele alınışını
değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemi desenlerinden durum çalışmasına
göre tasarlanmıştır. Veri toplama aracı olarak literatür taraması kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik
analizi yöntemi ile değerlendirilmiştir. Kültür tanımında öne çıkan temalar üzerinden analizler yapılmıştır.
Bu temalar; sosyokültürel hayat, dinin içerisinde bulunan kültürel unsurlar, ahlak ve değerler, dil ve
edebiyat, gelenekler ve görenekler, sanat ve mimari şeklinde belirlenmiştir. Sonuç olarak dersin adında,
öğretim programının ünitelerinde, konularında, kazanımlarında ve kazanım açıklamalarında kültür yer
almaktadır. Öğretim programının öğrencilere yaşadığı toplumun kültürünü kazandırmayı ve onların
kültüre katkı sağlamalarını amaçladığı görülmektedir. Öğretim programında dinin kültürel ögeler
üzerindeki etkisi, kültür haline gelen dini uygulamalar ve toplumsal bütünleşme boyutları öne çıkmaktadır.
The Religious Culture and Moral Knowledge course was made compulsory by the 1982 constitution and the
concept of culture was added to its name. This change in the name of the course is expected to be reflected
in the content of the course. This research was conducted to evaluate the treatment of culture in the 2018
Curriculum of Religious Culture and Moral Knowledge Course (Primary School 4th and Secondary School
5th, 6th, 7th
, and 8th Grades), which is one of the courses that contribute to individuals learning culture. The
study was designed according to the case study, one of the qualitative research method designs. A literature
review was used as a data collection tool. The obtained data were evaluated by the content analysis method.
Analyzes were made on the prominent themes in the definition of culture. These themes are sociocultural
life, cultural elements in religion, ethics and values, language and literature, traditions and customs, and art
and architecture. As a result, culture is included in the name of the course, in the units, subjects,
achievements, and achievement explanations of the curriculum. It is seen that the curriculum aims to
provide students with the culture of the society they live in and to enable them to contribute to culture. In
the curriculum, the effect of religion on cultural elements, and religious practices that have become a culture
and social integration dimensions come to the fore.