Bu çalışmada ana dili Türkçe olmayan öğrencilerin ilkokuma yazma öğretimi sürecinde karşılaştıkları problemleri öğrencilerin ve velilerin bakış açılarına göre değerlendirilmek amaçlanmıştır. Araştırmanın yürütülmesi sürecinde nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmaya ilkokuma yazma öğretimi sürecini tamamlamış 30 ikinci sınıf öğrencisi ve ilkokullarda ana dili Türkçe olmayan öğrencisi bulunan 30 veli katılmıştır. Veriler öğrenci ve veliler için ayrı ayrı hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcı öğrenciler ağırlıklı olarak sesleri öğrenmekte ve birleştirmekte zorlandıklarını, okuma metinlerini anlamakta zorlandıklarını ve okumalarının normalden yavaş olduğunu belirtmişlerdir. Çözüm önerisi olarak ise okuma ve yazma etkinliklerinin çoğaltılmasını, etkinliklerde daha fazla oyun ve görselin kullanılmasını ve aileden/akranlardan gelen desteğin artırılmasını beklediklerini ifade etmişlerdir. Katılımcı veliler ağırlıklı olarak öğrencilerin Türkçeyi yeterince iyi bilmedikleri için öğretmenlerini anlayamadıklarını, okuduğunu anlama problemleri yaşadıklarını ve sesleri/harfleri öğrenmekte ve birleştirmekte zorlandıklarını belirtmişlerdir. Çözüm önerisi olarak ise anasınıfının mecburi olmasını, öğretmen ve veli iletişimin güçlendirilmesini ve evlerinde öğrencilere daha fazla destek olunmasını önermişlerdir.
In this study, it is aimed to evaluate the problems encountered by students whose mother tongue is not Turkish in the process of teaching primary reading and writing, according to the perspectives of students and parents. Case study, one of the qualitative research methods, was used in the research. 30 second grade students who have completed the primary reading and writing teaching process and 30 parents whose mother tongue is not Turkish in primary schools participated in the research. Data were collected through semi-structured interview forms prepared separately for students and parents. Participating students stated that they mostly had difficulties in learning and combining sounds, had difficulties in understanding reading texts, and that their reading was slower than normal. As a solution proposal, they stated that they expect the reading and writing activities to be increased, the use of more games and visuals in the activities, and the increase of support from family/peers. Participating parents mostly stated that students could not understand their teachers because they did not know Turkish well enough, they had reading comprehension problems, and they had difficulty in learning and combining sounds/letters. As a solution suggestion, they suggested that kindergarten should be compulsory, teacher and parent communication should be strengthened, and students should be supported more at home.