Mesleki Eğitimde Yüz yüze ve Uzaktan Eğitimin Akademik İletişim Stratejileri Arasındaki Farklılıkları


Ebren Ö., Arslan G.

Sosyal Bilimler Alanındaki Meslek Dallarında Eğitim, İstihdam ve Meslek Etiği 1. Uluslararası Sempozyumu , Erzurum, Türkiye, 15 Mayıs 2025, ss.104-118, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.104-118
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünya genelinde son yarım yüzyılda hızla gelişen dijital teknolojiler, küresel ölçekte tüm sektörlerde olduğu gibi eğitim alanında da köklü değişimleri beraberinde getirmiştir. Ülkemizde özellikle Covid-19 pandemisi, bu dönüşüm sürecini ani ve zorunlu bir biçimde hızlandırmış; tüm eğitim kademelerinde uzaktan öğretim modeline geçilmesine neden olmuştur. Başlangıçta geçici bir çözüm olarak uygulanan uzaktan eğitim, zamanla kalıcı bir alternatif haline gelse de, özellikle mesleki eğitimde etkinliği tartışma konusu olmuştur. Bu bağlamda yürütülen araştırmalar, yüz yüze eğitimin, uygulamalı beceri kazandırma, öğretmen-öğrenci etkileşimi, geri bildirim süreçleri ve materyal erişimi açısından daha işlevsel bulunduğunu ortaya koymaktadır. Mesleki eğitimde yüz yüze ve uzaktan eğitimin akademik iletişim stratejileri arasındaki farklılıkları araştırmak amacıyla yaptığımız çalışmada; akademisyenlerin %8 6,5’i ve öğrencilerin % 92,4’ü yüz yüze eğitimin mesleki eğitimde daha verimli olduğunu belirtmiştir. Uzaktan eğitim modelinde karşılaşılan teknik aksaklıklar, etkileşim eksikliği ve materyal yetersizliği gibi faktörler, bu modelin uygulamalı öğrenme açısından yetersiz kaldığını göstermektedir. Dolayısıyla mesleki eğitimde uzaktan öğretimin pedagojik açıdan daha etkili hale getirilebilmesi için etkileşim temelli, destekleyici yapılarla güçlendirilmesi gerekmektedir.