Sosyal Bilimler Alanındaki Meslek Dallarında Eğitim, İstihdam ve Meslek Etiği 1. Uluslararası Sempozyumu , Erzurum, Türkiye, 15 Mayıs 2025, ss.104-118, (Tam Metin Bildiri)
Dünya
genelinde son yarım yüzyılda hızla gelişen dijital teknolojiler, küresel
ölçekte tüm sektörlerde olduğu gibi eğitim alanında da köklü değişimleri
beraberinde getirmiştir. Ülkemizde özellikle Covid-19 pandemisi, bu dönüşüm
sürecini ani ve zorunlu bir biçimde hızlandırmış; tüm eğitim kademelerinde
uzaktan öğretim modeline geçilmesine neden olmuştur. Başlangıçta geçici bir
çözüm olarak uygulanan uzaktan eğitim, zamanla kalıcı bir alternatif haline
gelse de, özellikle mesleki eğitimde etkinliği tartışma konusu olmuştur. Bu
bağlamda yürütülen araştırmalar, yüz yüze eğitimin, uygulamalı beceri
kazandırma, öğretmen-öğrenci etkileşimi, geri bildirim süreçleri ve materyal
erişimi açısından daha işlevsel bulunduğunu ortaya koymaktadır. Mesleki
eğitimde yüz yüze ve uzaktan eğitimin akademik iletişim stratejileri arasındaki
farklılıkları araştırmak amacıyla yaptığımız çalışmada; akademisyenlerin %8 6,5’i
ve öğrencilerin % 92,4’ü yüz yüze eğitimin mesleki eğitimde daha verimli
olduğunu belirtmiştir. Uzaktan eğitim modelinde karşılaşılan teknik
aksaklıklar, etkileşim eksikliği ve materyal yetersizliği gibi faktörler, bu
modelin uygulamalı öğrenme açısından yetersiz kaldığını göstermektedir.
Dolayısıyla mesleki eğitimde uzaktan öğretimin pedagojik açıdan daha etkili
hale getirilebilmesi için etkileşim temelli, destekleyici yapılarla güçlendirilmesi
gerekmektedir.