Educational academic research (Online), sa.51, ss.112-127, 2023 (Hakemli Dergi)
İş sağlığı ve güvenliği (İSG)’nin temel amacı sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamının oluşturulmasıdır. Sağlıklı ve güvenli çalışma ortamı sağlamak için küçük yaşlarda bu yönde eğitimler verilerek
güvenlik kültürü bilinci kazandırılmalıdır. Bu çalışmada Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanan
K-12 Müfredatında iş sağlığı ve güvenliğinin eğitime entegrasyonunun incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi ile yürütülmüştür. Veri
kaynağı olarak Milli eğitim bakanlığı tarafından yayınlanan K-12 öğretim programı dokümanları
kullanılmış ve içerik analizi yapılmıştır. İSG konu alanları; Sağlık, Tehlike, Risk, Güvenlik, Önlem, Acil
durum, Emniyet, Korunma, İş Sağlığı ve Güvenliği, Görev ve Sorumluluklar, Ekipman, Trafik kuralları
olarak belirlenmiştir. Çalışma sonucunda okul öncesi eğitim programında, sağlığı korumaya ilişkin
tutum geliştirme ve güvenlik farkındalığını kazandırma yönünde önemli kazanımlara yer verilmiştir. İlkokul programlarında, İSG ile ilgili temel kazanımların, sağlık ve güvenlik kültürü oluşturmaya
yönelik olduğu anlaşılmıştır. Ancak ilkokulda sağlık ve güvenlik kültürü bilinci kazandırma çabası
diğer kademelerde yetersiz kaldığından devamlılığın sağlanamadığı değerlendirilmiştir. Mesleki
eğitim programlarında ise İSG konu alanlarına yönelik kazanımlar tespit edilmiş ancak kazanımların, meslek alanlarına özgü riskleri anlama ve değerlendirme becerisi kazandırma yönünde değil
uyarı niteliğinde olduğu görülmüştür. Çalışma sonucunda öğrencilerin, kendi güvenlikleri ve
This article is derived from the Master’s
thesis titled “Examination of the
Integration of Occupational Health and
Safety Education into the Curriculum
Published by the Ministry of National
Education,” conducted under the
supervision of Assoc. Prof. Dr. Pınar
Baykan by Ömer Karabulut at Ağrı
İbrahim Çeçen University Graduate
School of Education.
Bu makale Ömer Karabulut’un Ağrı
İbrahim Çeçen Üniversitesi Lisansüstü
Eğitim Enstitüsü’nde Doç. Dr. Pınar
Baykan’ın danışmanlığında yürüttüğü
“İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitiminin Millî
Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan
öğretim programlarına entegrasyonun
incelenmesi” başlıklı Yüksek Lisans
tezinden türetilmiştir.
Geliş Tarihi/Received: 10.11.2023
Kabul Tarihi/Accepted: 12.12.2023
Yayın Tarihi/Publication Date: 27.12.2023
Sorumlu Yazar/Corresponding Author:
Ömer Karabulut
E-mail: omer.karabulut@atateknokent.
com.tr
Cite this article as: Karabulut, Ö., &
Baykan, P. (2023). Integration of
occupational health and safety culture
into K-12 curriculums published by the
Ministry of National Education: the
example of Türkiye. Educational
Academic Research, 51, 112-127.
Ömer KARABULUT1
Pınar BAYKAN2
1
Occupational Safety Specialist, Ata
Teknocity, Erzurum, Türkiye
2
Department of Occupational
Health and Safety, Ağrı İbrahim
Çeçen University, Ağrı, Türkiye
doi: 10.5152/AUJKKEF.2023.23367
Content of this journal is licensed
under a Creative Commons
Attribution-NonCommercial 4.0
International License.
113
Educational Academic Research 2023 XX(X): 112-127 l doi: 10.5152/AUJKKEF.2023.23367
sağlıkları için riskleri değerlendirip güvenli karar alabilme becerilerinin geliştirilmesini sağlayacak İSG kazanımlarının hazırlanması
önerilmektedir. Müfredat tasarlanırken, sektörel ihtiyaçlar dikkate alınarak temel İSG konularını kapsayan ayrı bir ders içeriği oluşturulmalı ve müfredata eklenmelidir. Temel İSG derslerinin uzman kişilerce verilmesine imkân tanıyacak düzenlemeler yapılabilir.
Özellikle mesleki eğitimde, iş güvenliği uzmanları ve sanayi temsilcileriyle iş birliği yapılarak öğrencilere işyerindeki potansiyel tehlikeleri değerlendirme fırsatı sunacak uygulamalı programların müfredata eklenmesi önerilmektedir.
The primary objective of Occupational Health and Safety (OHS) is to create a healthy and safe
working environment. Because of this should be provided at a young age to instill awareness of
a safety culture. This study aims to examine the integration of OHS into education in the K-12
Curriculum published by the Ministry of National Education. The study employed the qualitative research method of document analysis. The data source consisted of documents from the
Ministry of National Education, specifically the K-12 curriculum, content analysis was performed.
OHS topics identified in the study include Health, Hazard, Risk, Safety, Precaution, Emergency,
Security, Protection, OHS, Duties, Responsibilities, Equipment, Traffic Rules. The results of the
study indicate that the preschool education program emphasizes objectives, are considered
important in developing attitudes toward health protection and imparting safety awareness. In
primary school programs, it is understood, the fundamental objectives related to OHS are aimed
at creating a culture of health and safety. However, the effort to instill awareness of health and
safety culture in primary schools is deemed insufficient, leading to a lack of continuity in other
educational levels. In vocational education programs, objectives related to OHS were identified,
but it was observed that these objectives were more of a warning nature rather than developing
the ability to understand, assess sector-specific risks. Particularly in vocational education, it is
recommended to add practical programs to the curriculum in collaboration with occupational
safety experts and industry representatives, providing students with the opportunity to assess
potential hazards in the workplace.