Milli Eğitim Bakanlığı Tarafından Yayınlanan K12 Müfredat Programlarına İş Sağlığı ve Güvenliği Kültürünün Entegrasyonu: Türkiye Örneği


Creative Commons License

Karabulut Ö., Baykan P.

Educational academic research (Online), sa.51, ss.112-127, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

İş sağlığı ve güvenliği (İSG)’nin temel amacı sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamının oluşturulmasıdır. Sağlıklı ve güvenli çalışma ortamı sağlamak için küçük yaşlarda bu yönde eğitimler verilerek güvenlik kültürü bilinci kazandırılmalıdır. Bu çalışmada Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanan K-12 Müfredatında iş sağlığı ve güvenliğinin eğitime entegrasyonunun incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi ile yürütülmüştür. Veri kaynağı olarak Milli eğitim bakanlığı tarafından yayınlanan K-12 öğretim programı dokümanları kullanılmış ve içerik analizi yapılmıştır. İSG konu alanları; Sağlık, Tehlike, Risk, Güvenlik, Önlem, Acil durum, Emniyet, Korunma, İş Sağlığı ve Güvenliği, Görev ve Sorumluluklar, Ekipman, Trafik kuralları olarak belirlenmiştir. Çalışma sonucunda okul öncesi eğitim programında, sağlığı korumaya ilişkin tutum geliştirme ve güvenlik farkındalığını kazandırma yönünde önemli kazanımlara yer verilmiştir. İlkokul programlarında, İSG ile ilgili temel kazanımların, sağlık ve güvenlik kültürü oluşturmaya yönelik olduğu anlaşılmıştır. Ancak ilkokulda sağlık ve güvenlik kültürü bilinci kazandırma çabası diğer kademelerde yetersiz kaldığından devamlılığın sağlanamadığı değerlendirilmiştir. Mesleki eğitim programlarında ise İSG konu alanlarına yönelik kazanımlar tespit edilmiş ancak kazanımların, meslek alanlarına özgü riskleri anlama ve değerlendirme becerisi kazandırma yönünde değil uyarı niteliğinde olduğu görülmüştür. Çalışma sonucunda öğrencilerin, kendi güvenlikleri ve This article is derived from the Master’s thesis titled “Examination of the Integration of Occupational Health and Safety Education into the Curriculum Published by the Ministry of National Education,” conducted under the supervision of Assoc. Prof. Dr. Pınar Baykan by Ömer Karabulut at Ağrı İbrahim Çeçen University Graduate School of Education. Bu makale Ömer Karabulut’un Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü’nde Doç. Dr. Pınar Baykan’ın danışmanlığında yürüttüğü “İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitiminin Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan öğretim programlarına entegrasyonun incelenmesi” başlıklı Yüksek Lisans tezinden türetilmiştir. Geliş Tarihi/Received: 10.11.2023 Kabul Tarihi/Accepted: 12.12.2023 Yayın Tarihi/Publication Date: 27.12.2023 Sorumlu Yazar/Corresponding Author: Ömer Karabulut E-mail: omer.karabulut@atateknokent. com.tr Cite this article as: Karabulut, Ö., & Baykan, P. (2023). Integration of occupational health and safety culture into K-12 curriculums published by the Ministry of National Education: the example of Türkiye. Educational Academic Research, 51, 112-127. Ömer KARABULUT1 Pınar BAYKAN2 1 Occupational Safety Specialist, Ata Teknocity, Erzurum, Türkiye 2 Department of Occupational Health and Safety, Ağrı İbrahim Çeçen University, Ağrı, Türkiye doi: 10.5152/AUJKKEF.2023.23367 Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. 113 Educational Academic Research 2023 XX(X): 112-127 l doi: 10.5152/AUJKKEF.2023.23367 sağlıkları için riskleri değerlendirip güvenli karar alabilme becerilerinin geliştirilmesini sağlayacak İSG kazanımlarının hazırlanması önerilmektedir. Müfredat tasarlanırken, sektörel ihtiyaçlar dikkate alınarak temel İSG konularını kapsayan ayrı bir ders içeriği oluşturulmalı ve müfredata eklenmelidir. Temel İSG derslerinin uzman kişilerce verilmesine imkân tanıyacak düzenlemeler yapılabilir. Özellikle mesleki eğitimde, iş güvenliği uzmanları ve sanayi temsilcileriyle iş birliği yapılarak öğrencilere işyerindeki potansiyel tehlikeleri değerlendirme fırsatı sunacak uygulamalı programların müfredata eklenmesi önerilmektedir.

The primary objective of Occupational Health and Safety (OHS) is to create a healthy and safe working environment. Because of this should be provided at a young age to instill awareness of a safety culture. This study aims to examine the integration of OHS into education in the K-12 Curriculum published by the Ministry of National Education. The study employed the qualitative research method of document analysis. The data source consisted of documents from the Ministry of National Education, specifically the K-12 curriculum, content analysis was performed. OHS topics identified in the study include Health, Hazard, Risk, Safety, Precaution, Emergency, Security, Protection, OHS, Duties, Responsibilities, Equipment, Traffic Rules. The results of the study indicate that the preschool education program emphasizes objectives, are considered important in developing attitudes toward health protection and imparting safety awareness. In primary school programs, it is understood, the fundamental objectives related to OHS are aimed at creating a culture of health and safety. However, the effort to instill awareness of health and safety culture in primary schools is deemed insufficient, leading to a lack of continuity in other educational levels. In vocational education programs, objectives related to OHS were identified, but it was observed that these objectives were more of a warning nature rather than developing the ability to understand, assess sector-specific risks. Particularly in vocational education, it is recommended to add practical programs to the curriculum in collaboration with occupational safety experts and industry representatives, providing students with the opportunity to assess potential hazards in the workplace.