TÜRK RESMİ’NDE KÜBİZM VE SOYUT ALANDA ESERLER ÜRETMİŞ KADIN SANATÇILAR


Creative Commons License

Bayır A.

INTERNATIONAL CONGRESS ON TURKIC AND WORLD WOMEN, 28 - 30 Temmuz 2023, ss.129-137, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Sayfa Sayıları: ss.129-137
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

20. yüzyıl başlarında sanat ortamında, sanatçıların soyuta yönelen çalışmalar yapmalarıyla soyut sanatın temelleri atılmaya başlanmıştır. Bu zamana kadar yapılan çalışmalar ve yeni arayışlarda soyut sanatın izlenimlerini görmek mümkündür. Sanat akımları kendinden önceki akımlara karşı gelerek veya etkilenerek sürekli yeni akımların ortaya çıkmasına neden olduğu araştırmalar sonucu görülmektedir. Soyut sanat akımı da önceki dönemlerde yerini almış sanat akımlarından birçok etkileşim sonucunda ortaya çıkmıştır. Bunlardan en önemlisi, objenin üç boyutlu görünümlerini tuval üzerine aktarmaya çalışan Paul Cezanne ve Picasso gösterilebilir. Cezanne Empresyonizm akımından Kübizm akımına giden yolda önemli bir sanatçıdır. Kübizm akımı, Picasso ile birlikte doruk noktasına ulaşmıştır. Bu sanatçıların birleşim noktaları olan Kübizm akımı, soyut sanatın meydana gelmesinde ilham olmuştur. Bunun sonucunda Wassily Kandisky 20. Yüzyılın başında ilk soyut sulu boya çalışmaları ve sonrasında birçok sanatçı da geometrik düzende soyut çalışmalar yapmışlardır. Türk resim sanatına bakıldığında, Cumhuriyetin ilanından sonra Türk resmindeki atılımlarla sanatçılarımız eğitim görmek amacıyla yurt dışına gönderilmeye başlanmıştır. O dönemde Kübizm akımının önemli sanatçılarından André Lhote, Fernend Léger ve Hans Hoffmann’dan eğitim alarak yurda dönen sanatçılar, kübist tarzda eserler üretmişlerdir. Türk resim sanatında Kübizm etkilerinin hâkim olduğu bu süreçte, batıda da soyut sanatın etkileri görülmektedir. Türkiye’de çalışmalarına devam eden sanatçılarımız, Kübizm akımının etkilerini soyut sanatla birleştirmişlerdir. Bazı sanatçılar kübist tarzda çalışmalara devam ederken bazı sanatçılar da soyut alanda çalışmalar yapmayı benimsemişlerdir. Soyut sanatın temelinde Kübizm akımının etkileri olduğundan dolayı çoğu Türk kübist sanatçılar soyut sanat alanında çalışmalar yapmaya başlamışlardır. Kübizm’in temeli olan geometrik yapı düşüncesi, soyut sanat ile birlikte birçok sanatçının çalışmalarıyla daha ileriye soyutlamaya dönüşmüştür. Bu sanatçılar arasında Türk resminde önemli yere sahip olan kadın sanatçılarımızda yer almaktadır. Bu araştırma ile birlikte hem Kübizm akımının hem de soyut sanatın etkilerini çalışmalarında yer vermiş kadın sanatçılarımız incelenerek belirlenmeye çalışılmıştır.

At the beginning of the 20th century, the foundations of abstract art began to be laid in the art scene with the artists making works that turned to the abstract. It is possible to see the impressions of abstract art in the studies and new searches made so far. It is seen as a result of researches that art movements cause the emergence of new movements by opposing or being influenced by the previous movements. The abstract art movement has also emerged as a result of many interactions from the art movements that have taken their place in previous periods. The most important of these are Paul Cezanne and Picasso, who tried to transfer the three dimensional views of the object on the canvas. Cezanne was an important artist on the way from Impressionism to Cubism. The Cubism movement reached its peak with Picasso. The Cubism movement, which is the junction point of these artists, has been inspired in the formation of abstract art. As a result, Wassily Kandisky 20. At the beginning of the century, the first abstract watercolor works and then many artists made abstract works in geometric order. When we look at the art of Turkish painting, after the declaration of the Republic, with the breakthroughs in Turkish painting, our artists started to be sent abroad for education. At that time, the artists who returned to Turkey after receiving education from André Lhote, Fernend Léger and Hans Hoffmann, who were important artists of the Cubism movement, produced works in the cubist style. In this process, where the influences of Cubism are dominant in Turkish painting art, the effects of abstract art are also seen in the West. Our artists, who continue their works in Turkey, have combined the influences of the Cubism movement with abstract art. While some artists continue to work in the cubist style, some artists have adopted to work in the abstract field. Since the Cubism movement was the basis of abstract art, most Turkish cubist artists started to work in the field of abstract art. The idea of geometric structure, which was the basis of Cubism, was transformed into abstraction further by the work of many artists along with abstract art. Among these artists, there are women artists who have an important place in Turkish painting. With this research, the effects of both Cubism and abstract art were tried to be determined by examining our women artists who have included them in their studies.