SELCUK UNIVERSITESI TURKIYAT ARASTIRMALARI DERGISI-SELCUK UNIVERSITY JOURNAL OF STUDIES IN TURCOLOGY, sa.54, ss.333-351, 2022 (ESCI)
Bu çalışma,
Sovyet dönemi Azerbaycan tiyatrosunun gelişim sürecini ele almaktadır. Bu
sürecin ilk adımı olarak, Sovyetler Birliği’nin Azerbaycan’daki hâkimiyetinin
ardından siyasi ve toplumsal yapıda olduğu gibi edebiyat ve sanat hayatında da
birtakım değişiklikler ve yenilikler meydana gelmiştir. Azerbaycan tiyatrosunun
öncü isimlerinden Mirza Fetali Ahundzade’nin temellerini atmış olduğu modern
tiyatro, bu dönemde, Çarlık döneminde etkili olan maarifçi realizm, tenkidi
realizm ve romantizm edebi akımlarının yanı sıra sosyalist gerçekçilik edebi
anlayışı etrafında gelişim göstermeye başlamıştır. Bu bağlamda, zamanla sosyalist gerçekçilik
edebi akımının edebiyat ve sanatta daha etkin rol oynamasıyla başkalaşan edebi
yapı, egemen gücün ön gördüğü şekilde ilerlemiş; sanat yaşamının seyri tamamen
değişmiştir. Sovyet hükümeti, Proleter Yazarlar Birliğine bağlı denetleme
kurulunun belirlemiş olduğu kuralların dışına çıkan yazarları sürgün ederek
veya kurşuna dizerek cezalandırmış, uygulanan sıkıyönetim nedeniyle, özellikle
1930’lardan itibaren sanatçıların bir kısmı inanarak bir kısmı ise zorla,
sınırlarını Komünist Partinin çizmiş olduğu sosyalist gerçekçilik edebi
anlayışına ayak uydurmuşlardır. Sanatçılar üzerindeki bu baskı, Stalin’in ölümünden
bir müddet sonra azalmaya başlamış; sanat hayatında meydana gelen kısmi özgür
ortam, yazarların nispeten kendi görüşleri doğrultusunda eserler vermelerine olanak
sağlamış ve Azerbaycan’ın bağımsızlığına kadar devam eden bu özgürleşme mücadeleleri
sonucunda nitelik bakımından kıymetli eserler ortaya çıkmıştır.