Türkiye’de Müzikle Tedavi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyografik İncelenmesi Bibliographic Review of Postgraduate Theses in the Field of Music Therapy in Turkey


Creative Commons License

Şen Y., Akbaş M.

Art vision (Online), cilt.31, sa.54, ss.121-235, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Müzik insanlık tarihinin varoluşundan bu zamana kadar varlığını sürdürmüştür. Müziğin bir bilim dalıolarak kabul edilmesi, diğer disiplin dalları ile arasındaki ilişki, bilim insanlarının ilgisini çekmiştir.Nitekim bunun sonucunda müziğin sadece duygu ve düşüncelerin ifadesi veya bir eğlence aracı olarakgörülmesi değil farklı amaç ve işlevlerle de kullanılabileceği anlaşılmıştır. Tarih boyunca müziğinbiyolojik etkileri ile hastalıkların tedavi edilebileceği görülmüştür. Yakın zamanda ise bu çalışmalardaha kapsamlı olacak şekilde hız kazanmıştır. Bu araştırmanın amacı Türkiye’de müzikle tedavi ile ilgiliyapılmış lisansüstü çalışmaların bibliyografik yöntemle incelenmesidir. Araştırma betimsel modele veliteratür taramasına dayalı olup bibliyografik yöntem kullanılarak yapılmıştır. Çalışma, araştırmacılara

literatür hakkında detaylı bir çerçeve çizmesi, ipuçları sunması bakımından önem taşımaktadır.Araştırma verileri için Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Ulusal Tez Merkezinde kayıtlı 148 teze ulaşılmıştır.İncelenen araştırmalar; yapıldığı yıl, üniversite, tür, yayınlandığı dil, enstitü/fakülte ve yapılan alanölçütlerine göre analiz edilerek nicel verilere dönüştürülmüş ve betimsel istatistik yöntemlerindenfrekans-yüzde kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, Türkiye'de 2019 yılından itibarenmüzikle tedavi üzerine yapılan çalışmaların önceki yıllara nazaran artış gösterdiği, en çok çalışmanınİnönü Üniversitesinde yapıldığı, araştırmaların büyük çoğunluğunu yüksek lisans tezlerininoluşturduğu, lisansüstü çalışmaların yarıdan fazlasının Sağlık Bilimleri Enstitülerinde yapıldığı, bölümbazında en fazla çalışmanın hemşirelik ana bilim dallarında yapıldığını ortaya koymaktadır. Araştırmasonucunda, üniversitelerin müzik eğitimi verilen bölümlerinde konuyla ilgili akademik çalışmaların azolduğu, bu tür çalışmaların sayı ve nitelik bakımından doktora düzeyinde ve uluslararası yayınlaraimkan verecek düzeyde olması için daha fazla teşvik ve rehberlik sağlanması gerektiği görülmektedir.

Music has existed since the beginning of human history. The acceptance of music as a science

and its relationship with other disciplines has attracted the attention of scientists. As a result, it

has been understood that music can be used for different purposes and functions, not only as

an expression of emotions and thoughts or as a means of entertainment. Throughout history, it

has been seen that diseases can be treated with the biological effects of music. Recently, these

studies have gained momentum in a more comprehensive manner. The aim of this study is to

examine the postgraduate studies on music therapy in Turkey by using bibliographic method.

The research is based on descriptive model and literature review and was conducted using

bibliographic method. The study is important in terms of providing researchers with a detailed

framework and clues about the literature. For the research data, 148 theses registered in the

National Thesis Center of the Council of Higher Education (YÖK) were accessed. The analyzed

studies were converted into quantitative data by analyzing them according to the year,

university, type, language, institute/faculty and field of study, and analyzed using frequencypercentage


from descriptive statistics methods. The findings of the research reveal that the

studies on music therapy have increased in Turkey since 2019 compared to previous years, the

most studies were conducted at İnönü University, the majority of the studies consisted of

master's theses, more than half of the postgraduate studies were conducted in the Institutes of

Health Sciences, and the most studies were conducted in nursing departments on the basis of

departments. As a result of the research, it is seen that there are few academic studies on the

subject in the departments of universities where music education is given, and more

encouragement and guidance should be provided to ensure that such studies are at the doctoral

level in terms of number and quality and at a level that will allow international publications.