Tarih boyunca insanlar çeşitli sebeplerden göç etmek zorunda kalmışlardır. Göç hem göç edenler hem de göçe maruz kalanlar açısından birçok soruna sebep olmaktadır. Göç olgusundan en çok etkilenen toplumsal kesimlerin başında çocuklar gelmektedir. Çocukların yeni yerleşilen toplulukla bağ kurmalarında ve bu topluma uyum sağlamalarında en önemli araç eğitimdir. Her birey için eğitimden yararlanmanın belli maliyetleri vardır. Dezavantajlı gruplar içerisinde yer alan göçmen öğrenciler açısından ise bu maliyetin karşılanması oldukça zor olan bir durumdur. Çünkü iç savaşın yıkıcılığından kaçıp başka ülkelere yerleşen göçmenler ekonomik birikimlerini de arkalarında bırakıp göç etmek zorunda kalmaktadırlar. Ekonomik zorluklar sebebiyle eğitime erişememek, göçmen çocukların geleceğe dair umutlarını yok edip, toplumsal anlamda istikrarsızlığa sebebiyet verdiği gibi onların toplumsal dışlanmalarına, radikalleşmelerine ve hızlıca aidiyet duygularını kaybetmelerine neden olabilir. Çalışmamız; resmi orta öğretim kurumlarında eğitim gören Afganistan, İran ve Suriye uyruklu 25 göçmen öğrenciyle yarı yapılandırılmış görüşme formu yoluyla yüz yüze görüşülerek yapılmıştır. Bu araştırmanın amacı; sosyal, siyasal, ekonomik vb. sebeplerden ülkelerini terk ederek Türkiye’ye sığınan liseli göçmen öğrencilerin yaşadıkları ekonomik sorunların eğitimlerine etkisini açığa çıkarmak ve konuyla ilgili çözüm önerileri geliştirmektir. Çalışmada; göçmen öğrencilerin okullarda eğitim araç-gereçlerini ve diğer giderlerini düzenli bir şekilde karşılayamadıkları ön plana çıkmaktadır. Göçmen öğrencilerin karşılaştığı bu sorunlar eğitimin kalitesini düşürmekte ve eğitimi ötelemektedir.
Throughout history, individuals have been compelled to migrate due to various reasons, children emerge as the societal group most profoundly affected by this phenomenon. Education serves as the crucial tool for children to establish connections with newly settled communities. However, there are inherent costs associated with accessing education for every individual. For migrant students within disadvantaged groups, particularly those forced to relocate to other countries due to the destructive nature of internal conflicts, covering these costs proves to be exceptionally challenging. Economic difficulties hindering access to education can not only extinguish the future aspirations of migrant children but also contribute to societal instability, social exclusion, radicalization, and a rapid loss of a sense of belonging. Our study, conducted through face-to-face interviews using a semi-structured questionnaire, involved 25 migrant students from Afghanistan, Iran, and Syria enrolled in official secondary education institutions in Turkey. The aim of this research is to unveil the impact of the economic challenges experienced by high school migrant students seeking refuge in Turkey for various reasons on their education and to develop solution proposals related to the subject. The study underscores that migrant students are unable to consistently cover educational expenses in schools.