Türkiye ve AmerikaIda Dramatik Yazarlık Eğitimi Programlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi


Belkis Ö., Gümüş Y. E., Şaşmaz H., Alpan E. D.

ESOSDER (Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi), cilt.18, sa.72, ss.1903-1921, 2019 (Hakemli Dergi)

Özet

Oyun yazarlığı 2500 yılık bir tarihe sahiptir, fakat ilgili akademik eğitimin tarihi ancak 100 yıllıktır. Lisans düzeyindeki ilk dramatik yazarlık dersleri 1905’te Harvard Üniversitesi’nde, 1925’te Yale Üniversitesi’nde verilmiştir. Ardından farklı üniversitelerde çeşitli kademelerde dramatik yazarlık eğitimi yaygınlaşmıştır. Türkiye’de ise ilk oyun yazarlığı eğitimi 1964’te Ankara Üniversitesi’nde, 1976’da Ege Üniversitesi’nde başlamış, bugün yedi üniversitede sürdürülmektedir. Türkiye’de dramatik yazarlık eğitimi programlarının değerlendirilmesi ve geliştirilmesi için öneriler üretilmesi bağlamında bir çalışma bulunmamaktadır. Bununla birlikte yurt içi ile yurt dışındaki eğitim programlarını karşılaştırılmalı olarak ele alan bir araştırmaya da alan yazın taraması sonucunda rastlanmamıştır. Bir bilim alanında yürütülen eğitim programlarının geliştirilebilmesi için farklı programların kapsamlarını incelemek, tartışmaya açmak önemli ve gereklidir. Bu yönüyle a raştırmamızın a lan yazına katkı sağlayacağına inanılmaktadır.Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de ve ABD’de sürdürülen dramatik yazarlık/oyun yazarlığı eğitim programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesidir. Araştırmanın kapsamını, Türkiye’de ve ABD’de dramatik yazarlık eğitimini aktif olarak sürdüren üniversitelerin 2018-2019 eğitim/öğretim yılı verileri oluşturmaktadır. ABD, dramatik yazarlık eğitiminin lisans düzeyinde verilmeye başlandığı ilk ülke olduğu için seçilmiştir. Bu çalışma bir profil çıkarma çalışmasıdır ve yöntem olarak karşılaştırmalı eğitim a raştırmala rında kullanılan yatay yaklaşım benimsenmiş, nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme uygulanmış, farklılıklar program seviyesi, kontenjanları, giriş ve mezuniyet koşulları, zorunlu ve seçmeli dersler bağlamında sunulmuştur.

Playwriting has a history of 2500 years while its academic education has only 100 years’ history. The first undergraduate level courses about dramatic writing began to be given in Harvard University in 1905 a nd at Ya le University in 1925. Dramatic writing education then began to spread to different countries at various levels. In Turkey, the first playwriting courses began to be given at Ankara University in 1964 and Ege University in 1976. Today, dramatic writing education continues in seven different universities. There are no studies that evaluate dramatic writing education programs in Turkey, and that make suggestions to develop existing programs. Besides, review of available literature reveals that there is no research that compares the education programs in Turkey and in the rest of the world. In order to improve existing education programs in a discipline, it is very important and necessary to examine the scopes of different education programs and open them to discussion;hence this study will contribute to available literature in this respect. The aim of this study is to analyze dra matic writing/pla ywriting education programs in Turkey and the USA comparatively. The scope of this study is limited by 2018 -2019 academic year data of active education programs in Turkey and the USA. The USA is chosen since it is the f irst country where dramatic writing undergraduate level education began. The study makes a prof ile using a vailable data. In addition to preferring a horizontal approach as in most comparative education studies, the study uses qualitative research methods, mainly documentation analysis. Differences between program levels, student quotas, admission and graduation conditions, compulsory and elective courses are taken into account.