ESOSDER (Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi), cilt.18, sa.72, ss.1903-1921, 2019 (Hakemli Dergi)
Oyun yazarlığı 2500 yılık bir tarihe sahiptir, fakat ilgili akademik eğitimin tarihi ancak 100 yıllıktır. Lisans
düzeyindeki ilk dramatik yazarlık dersleri 1905’te Harvard Üniversitesi’nde, 1925’te Yale Üniversitesi’nde
verilmiştir. Ardından farklı üniversitelerde çeşitli kademelerde dramatik yazarlık eğitimi yaygınlaşmıştır. Türkiye’de
ise ilk oyun yazarlığı eğitimi 1964’te Ankara Üniversitesi’nde, 1976’da Ege Üniversitesi’nde başlamış, bugün yedi
üniversitede sürdürülmektedir. Türkiye’de dramatik yazarlık eğitimi programlarının değerlendirilmesi
ve geliştirilmesi için öneriler üretilmesi bağlamında bir çalışma bulunmamaktadır. Bununla birlikte yurt içi ile yurt
dışındaki eğitim programlarını karşılaştırılmalı olarak ele alan bir araştırmaya da alan yazın taraması sonucunda
rastlanmamıştır. Bir bilim alanında yürütülen eğitim programlarının geliştirilebilmesi için farklı programların
kapsamlarını incelemek, tartışmaya açmak önemli ve gereklidir. Bu yönüyle a raştırmamızın a lan yazına katkı
sağlayacağına inanılmaktadır.Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de ve ABD’de sürdürülen dramatik yazarlık/oyun
yazarlığı eğitim programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesidir. Araştırmanın kapsamını, Türkiye’de ve
ABD’de dramatik yazarlık eğitimini aktif olarak sürdüren üniversitelerin 2018-2019 eğitim/öğretim yılı verileri
oluşturmaktadır. ABD, dramatik yazarlık eğitiminin lisans düzeyinde verilmeye başlandığı ilk ülke olduğu için
seçilmiştir. Bu çalışma bir profil çıkarma çalışmasıdır ve yöntem olarak karşılaştırmalı eğitim a raştırmala rında
kullanılan yatay yaklaşım benimsenmiş, nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme uygulanmış, farklılıklar
program seviyesi, kontenjanları, giriş ve mezuniyet koşulları, zorunlu ve seçmeli dersler bağlamında sunulmuştur.
Playwriting has a history of 2500 years while its academic education has only 100 years’ history. The first
undergraduate level courses about dramatic writing began to be given in Harvard University in 1905 a nd at Ya le
University in 1925. Dramatic writing education then began to spread to different countries at various levels. In
Turkey, the first playwriting courses began to be given at Ankara University in 1964 and Ege University in 1976.
Today, dramatic writing education continues in seven different universities. There are no studies that evaluate
dramatic writing education programs in Turkey, and that make suggestions to develop existing programs. Besides,
review of available literature reveals that there is no research that compares the education programs in Turkey and in
the rest of the world. In order to improve existing education programs in a discipline, it is very important and
necessary to examine the scopes of different education programs and open them to discussion;hence this study will
contribute to available literature in this respect. The aim of this study is to analyze dra matic writing/pla ywriting
education programs in Turkey and the USA comparatively. The scope of this study is limited by 2018 -2019
academic year data of active education programs in Turkey and the USA. The USA is chosen since it is the f irst
country where dramatic writing undergraduate level education began. The study makes a prof ile using a vailable
data. In addition to preferring a horizontal approach as in most comparative education studies, the study uses
qualitative research methods, mainly documentation analysis. Differences between program levels, student quotas,
admission and graduation conditions, compulsory and elective courses are taken into account.