SİBER AYLAKLIK VE AKADEMİK ERTELEME: ÖN LİSANS ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA


Bilgiz Akbayır S.

Sosyal Bilimler Alanındaki Meslek Dallarında Eğitim, İstihdam ve Meslek Etiği 1. Uluslararası Sempozyumu, Erzurum, Türkiye, 15 Mayıs 2025, ss.83-92, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.83-92
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öğrencilerin sınava hazırlanma, ödev yapma, proje teslim etme gibi akademik faaliyetlerden son teslim tarihine kadar kaçınma veya erteleme yönündeki isteği akademik erteleme olarak tanımlanmaktadır. Öğrencilerin akademik erteleme davranışında bulunmaları beraberinde okulda genel başarısızlık, düşük akademik performans, fazladan yıl yapma veya okulu bırakma gibi olumsuz sonuçlara yol açmaktadır. Bu açıdan ön lisans öğrencilerinin akademik ertelemelerini etkileyen faktörlerin incelenmesi oldukça önemlidir. Bu kapsamda bu çalışmada ön lisans öğrencilerinin siber aylaklıklarının, akademik ertelemeleri üzerindeki etkisini incelemek amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören ön lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada; ‘kişisel bilgi formu’, ‘siber aylaklık ölçeği’ ve ‘akademik erteleme ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırmada SPSS 24.0 programı kullanılarak, Pearson korelasyon analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda ön lisans öğrencilerinin siber aylaklıkları ile akademik erteleme arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca ön lisans öğrencilerinin siber aylaklık düzeylerinin, akademik ertelemeleri üzerinde pozitif yönde anlamlı bir etkiye sahip olduğu ve siber aylaklığın akademik ertelemenin %16’sını açıkladığı bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda edinilen bulgular, ilgili alan yazını doğrultusunda tartışılarak gelecekte bu alanda yapılacak çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.