Yapay Zekâ Destekli Matematik Öğretiminin Uzaktan Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Süreçlerine Etkisi


Kaya N., Kaba E.

2. ULUSLARARASI DEDE KORKUT EĞİTİM ARAŞTIRMALARI KONGRESİ, Bayburt, Türkiye, 3 - 05 Ekim 2024, cilt.2, sa.48, ss.245-249, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 2
  • Basıldığı Şehir: Bayburt
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.245-249
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, uzaktan eğitim ortamlarında yapay zeka (YZ) destekli matematik öğretiminin ölçme ve değerlendirme süreçlerine olan etkilerini akademik bir perspektiften incelemektir. Son yıllarda, yapay zeka teknolojilerinin eğitimdeki kullanımı giderek yaygınlaşmış, özellikle uzaktan eğitimde kişiselleştirilmiş öğrenme deneyimlerini geliştirmek ve öğrenci başarısını artırmak için önemli bir araç haline gelmiştir (Schumacher & Ifenthaler, 2021). Matematik eğitimi, öğrencilerin soyut düşünme becerilerinin gelişimi açısından kritik bir alan olup, YZ ile zenginleştirilmiş ölçme ve değerlendirme yöntemleri, öğrencilerin kavrama düzeylerini ve problem çözme yeteneklerini daha etkili bir şekilde değerlendirme olanağı sağlamaktadır (Wang et al., 2022). Bu bağlamda, bu çalışmada uzaktan eğitimde kullanılan YZ tabanlı değerlendirme araçlarının ve tekniklerinin matematik öğretimindeki rolü ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Araştırmada, literatür taraması ve vaka incelemeleri yöntemleri kullanılarak, uzaktan eğitimde uygulanan YZ destekli ölçme ve değerlendirme sistemlerinin etkinliği analiz edilmiştir. Çalışma, ayrıca YZ destekli değerlendirme sistemlerinin öğrenci motivasyonunu artırma potansiyelini de vurgulamaktadır. Anlık geri bildirim mekanizmaları, öğrencilere hatalarını hızlı bir şekilde fark etme ve düzeltme fırsatı sunarak öğrenme sürecini iyileştirmekte ve motivasyonlarını yükseltmektedir (Lee & Park, 2021). Öğrenme analitiği araçları, öğrencilerin performansını sürekli izlemekte ve bireysel ihtiyaçlara uygun geri bildirimler sağlayarak daha hedefe yönelik bir öğrenme deneyimi sunmaktadır (Kim & Lim, 2022). Sonuçlar, YZ destekli ölçme ve değerlendirme sistemlerinin uzaktan matematik eğitiminin verimliliğini artırmada önemli bir potansiyele sahip olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin anında geri bildirim alabilmesi, öğrenme materyallerinin adaptif olarak sunulması ve performanslarının sürekli izlenmesi, öğrenme süreçlerinin kişiselleştirilmesine ve öğrenci motivasyonunun artmasına katkı sağlamaktadır (García et al., 2020). Bu çalışma, eğitimciler ve politika yapıcılar için, uzaktan eğitimde YZ teknolojilerinin entegrasyonu konusunda yeni stratejiler geliştirme ve bu teknolojilerin potansiyelinden faydalanma adına önemli bilgiler sunmaktadır.