Temel Benlik Değerlendirmesi ile İşe Adanmışlık İlişkisinde İşte Gelişimin Aracı Rolü


YILDIRIM S. K., ORUÇ H.

Turkish Studies - Economics, Finance, Politics , cilt.19, sa.1, ss.225-246, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Özellikle teknolojide atılan dev adımlar bir taraftan muazzam bir değişim oluştururken diğer taraftan karmaşanın ortaya çıkmasına da sebep olmaktadır. İşletmelerin bu kaosla başa çıkabilmesinin tek yolu, işiyle ilgili sürekli olarak kendini geliştirebilen insan kaynağına sahip olmasıdır. Çalışanların sürdürülebilir bir öğrenme içerisinde olabilmesi ve canlılıklarını koruyarak kendilerini işlerine adayabilmeleri hem örgütsel hem de bireysel faktörlere bağlıdır. Buradan hareketle kişinin kendisine bakış açısını ortaya koyan temel benlik değerlendirmesinin, kişinin işiyle olan ilişkisinde önemli bir rol oynadığı düşünülmektedir. Elbette bu durumla ilgili hem örgütlerin hem de bireylerin tutumları önemlidir. Bu nedenle temel benlik değerlendirmesinin işe adanmışlığa etkisinde işte gelişimin rolünü incelemek amaçlanmıştır. Böylece işe adanmışlığa yönelik hem örgütsel hem de bireysel değişkenlerin etkisi ortaya konulmuştur. Bu doğrultuda Türkiye’deki ilk 500 Bilişim Şirketinden 192 kişiye anket uygulanmış ve ifadelere verilen cevaplara önce açıklayıcı faktör analizi ve güvenirlik analizi yapılmış ardından regresyon analizleri gerçekleştirilmiştir. Analizlerin sonuçlarına göre temel benlik değerlendirmesinin üç alt boyutu olan; benlik saygısı, öz yeterlilik ve duygusal tutarlılık işe adanmışlığı ve bununla beraber işte gelişimin alt boyutları olan; canlılık ve öğrenmeyi doğrudan ve olumlu olarak etkilemiştir. Ayrıca işte gelişimin canlılık ve öğrenme alt boyutu işe adanmışlığı anlamlı ve olumlu olarak etkilemiştir. Bu sayede canlılık ve öğrenmenin ayrı ayrı aracı etkilerine bakılabilmiştir. Hem canlılık hem de öğrenme; benlik saygısının, öz yeterliliğin ve duygusal tutarlılığın işe adanmışlığa etkisinde aracı rol oynamıştır. Bu araştırma için Atatürk Üniversitesi’nden 14.09.2023 tarih ve 230 karar numarası ile Etik Kurul onayı alınmıştır.
Especially the giant steps taken in technology create a tremendous change on the one hand, and cause confusion on the other hand. The only way for businesses to cope with this chaos is to have human resources that can constantly improve themselves regarding their work. The ability of employees to be in a sustainable learning and to dedicate themselves to their work while maintaining their vitality depends on both organizational and individual factors. From this point of view, it is thought that the basic self-evaluation, which reveals the point of view of the person, plays an important role in the relationship of the person with her work. Of course, the attitudes of both organizations and individuals regarding this situation are important. For this reason, it is aimed to examine the role of thriving at work in the effect of core self-assessment on work engagement. Thus, the effect of both organizational and individual variables on work engagement has been revealed. In this direction, a questionnaire was applied to 192 people from the first 500 IT Companies in Turkey, and first, explanatory factor analysis and reliability analysis were performed on the answers given to the statements, and then regression analyzes were carried out. According to the results of the analyzes, the three sub-dimensions of basic self-evaluation; self-esteem, self-efficacy and emotional consistency, which are sub- dimensions of work commitment and thriving at work; It directly and positively affected vitality and learning. In addition, the vitality and learning sub-dimension of thriving at work significantly and positively affected work engagement. In this way, it was possible to look at the mediating effects of vitality and learning separately. Both vitality and learning; self-esteem, self-efficacy and emotional consistency played a mediating role in the effect of work engagement. Ethics Committee approval for this study was obtained from Atatürk University on 14.09.2023 with decision number 230.