Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, cilt.5, sa.10, ss.1403-1420, 2022 (Hakemli Dergi)
Yeni medyanın varlığı ile ortaya çıkan ve dijital ortamlar olarak tanımlanan sosyal medya
platformları, kullanıcılara katılım hakkı ve ifade özgürlüğü sunmaktadır. Sıradan ya da tanınmış
kişilerin kendilerini ifade ettikleri, duygularını ve düşüncelerini dile getirdikleri bu platformlar
kamusal bir ağ olarak yaşamdaki yerini almaktadır. Sıradan insanların yanı sıra ünlüler de bu
platformlarda oldukça sık paylaşım yapmakta ve bu platformlar üzerinden hayranlarına
ulaşmaya çalışmakta aynı zamanda da duygu ve düşüncelerini paylaşmaktadırlar. Geniş bir
hayran kitlesine ve takipçi ağına sahip olan ünlüler, zaman zaman yapmış oldukları
paylaşımlarla kullanıcıların nefret dolu söylemlerinin hedefi olmaktadırlar. Bu çalışmada,
kitlelerce tanınan ve bilinen ünlü kişilerin söyledikleri ile daha fazla dikkat çektikleri ve sosyal
medyada; ünlerinden dolayı yoğun bir şekilde kullanıcılar tarafından maruz kaldıkları nefret
söylemini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu bağlamda da çalışmada, sosyal medyada
kullanıcılarının ünlülere yönelik nefret söylemleri incelenmeye çalışılmıştır. Çalışmada, 2022
Mart ayında Twitter!da gündem olan ünlüler ve onlara yönelik olarak atılan tweetler ele
alınmıştır. Twitter !da trend topic (gündem)ler anlık olarak değiştiği için çalışma bir aylık süre
içerisinde trend topic olan ve nefret söylemine maruz kalan ünlüler ile sınırlandırılmıştır.
Çalışmada yöntem olarak nitel araştırma yöntemlerinden fenomonolojik yöntem, veri toplama
tekniği olarak da içerik analizi kullanılmıştır. Bu kapsamda kullanıcılar tarafından trend topic
olan ünlülere yönelik nefret içerikli tweetler amaçlı örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Bu tweetler,
diğer kullanıcıların yanıt, retweet ve beğeni sayıları bakımından ve nefret kategorisinde yer alan
abartma/yükleme/çarpıtma, küfür/hakaret/aşağılama, düşmanlık/ savaş ve simgeleştirme söylemleri
kapsamında ise içerik analizi çözümlemesine tabi tutulmuştur. Elde edilen bulgular ışığında,
ünlülerin yapmış olduğu paylaşımlar ya da söylemlere yönelik kullanıcılar tarafından Twitter!da
hakaret, aşağılama ve düşmanlık içeren nefret söylemlerine sıklıkla maruz kaldıkları sonucuna
ulaşılmıştır.