Araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin derslerinde okul dışı öğretim ortamlarını kullanma durumlarına yönelik görüşlerini tespit etmektir. Sosyal bilgiler dersi öğretim programında, okul dışı öğretim ortamlarına önem verilmesi ve bu öğretim ortamlarından kazanımların amacına uygun olarak faydalanılması gerektiği düşünülmektedir. Bu bağlamda çalışmada sosyal bilgiler öğretmenlerine hangi okul dışı öğretim ortamlarını kullandıkları, dersleri nasıl işledikleri, okul dışı öğretim ortamlarının katkıları sorulmuş, bu ortamlarda yaşanan sorunlar ve bu konuya dair önerilere yönelik öğretmenlerin fikirleri alınmıştır. Temel nitel araştırma deseni ile gerçekleştirilmiş olan bu çalışmanın araştırma grubunu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılı Erzurum İli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı, Palandöken ve Yakutiye ilçelerinde görev yapan 10 tane sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış mülakat soruları ile elde edilmiş ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Elde edilen verilere bağlı olarak sosyal bilgiler öğretmenlerinden 6’sının derslerinde okul dışı öğretim ortamlarını kullandığı 4’ünün ise kullanmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre tarihsel alanlar, müzeler ve sinemalar en fazla kullanılan okul dışı öğretim ortamlarıdır. Elde edilen diğer veriler incelendiğinde çalışmaya katılan öğretmenlerin tamamı okul dışı öğretim ortamlarının katkısı olduğunu ifade etmiştir. Buna göre okul dışı öğretim ortamlarının somut öğrenmeler ve öğrenilen bilgilerin kalıcı olmasını sağladığı öğretmenler tarafından ifade edilen katkılar arasında yer almaktadır. Araştırmanın diğer sonuçları incelendiğinde ise bazı öğretmenler öğrencilerin kontrolünün zor olması ve güvenlik sorunlarının yaşanmasına dair olumsuz görüşler belirtmişlerdir.
The present study aims to find out social studies teachers’ opinions about the use of out-of- school learning environments for their lessons. Since the social studies curriculum stipulates that out-of-school teaching environments should be given importance and utilized in accordance with the intended learning outcomes, the social studies teachers in this study were asked which out-of-school teaching environments they use and how they teach the lessons in such environments, as well as their opinions on the possible contributions of out- of-school teaching environments, the problems experienced in such environments, and their suggestions in this respect. Conducted with a basic qualitative research design, this study involved a study sample consisting of 10 social studies teachers who were working in schools located in Palandöken and Yakutiye Districts of Erzurum, and affiliated to the Provincial Directorate of National Education in the 2022/23 academic year. Research data were collected with semi-structured interview questions prepared by the researcher and analysed with a content analysis. In general, depending on the available data, it was concluded that six of the social studies teachers made use of out-of-school teaching environments in their lessons, while four of them did not. Moreover, historical landmarks, museums and cinemas appeared to be the most common out-of-school teaching environments. Additionally, all the teachers stated that out-of-school teaching environments significantly enhance the learning process and provide concrete and permanent learning experiences. However, some respondents expressed their negative views due to the difficulties in controlling students and managing security-related issues.