VII. ULUSLARARASI TARİH EĞİTİMİ SEMPOZYUMU, Tokat, Türkiye, 17 - 19 Eylül 2021
Tarihçiler için saygınlık; alanın çalışma şartlarının ağır olması, yıllarca sürebilecek bir emeğe ihtiyaç duyulması ve önemli bazı kişisel özellikler gerektirmesinden dolayı kolay edinebilecek bir paye değildir. Üstelik tarih alanının ideolojik bir boyutunun olması, toplumun farklı dünya görüşlerine sahip bütün kesimlerinden bu payeyi alabilmenin zorluğunu daha da arttırmaktadır. Bu araştırmada tarih ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Türkiye’de saygın gördükleri tarihçiler ve eserleriyle ilgili görüşleri ortaya konmak istenmiştir. Nitel bir anlayışla yürütülen araştırmanın verileri dört sorudan oluşan açık uçlu görüş formuyla toplanmış ve içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmanın katılımcıları 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin batı ve doğusunda yer alan iki üniversitenin Sosyal Bilgiler ve Tarih Eğitimi Anabilim Dallarında öğrenim gören 82 öğretmen adayıdır. Bulgular, katılımcıların alanda önemli bir bilgi birikimi ve uzmanlığa sahip olmaları ile objektif bir anlayış sergilemelerinden dolayı saygın tarihçiler olarak İlber Ortaylı ve Halil İnalcık isimleri üzerinde yoğunlaştıklarını ortaya koymaktadır. Katılımcılar, benzer sebeplerin yanı sıra önemli bir tanınırlığa sahip olmaları ve ilgi çekici bulmalarından dolayı en fazla eserini okudukları tarihçiler olarak da yine aynı isimleri belirtmişlerdir. Son olarak televizyon, internet ve sosyal medya gibi ortamlarda tarihçileri takip etmelerinin en önemli kriterleri olarak objektiflik ile keyif verici anlatımı ön plana çıkaran katılımcılar, söz konusu platformlarda önceliği İlber Ortaylı’ya vermişlerdir.
Anahtar Kelimeler: Tarih öğretimi, öğretmen adayı, tarihçi, saygınlık.