. I. Uluslararası VII. Ulusal Hemşireliği Güçlendirme Kongresi, Samsun, Türkiye, 17 Mayıs 2024, ss.10-11, (Özet Bildiri)
Bu çalışma, Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocukların ebeveynlerine verilen farkındalık temelli öz şefkat eğitiminin stres, psikolojik dayanıklılık ve iyi oluşa etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, bir hastanenin Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları polikliniğine başvuran, yaşları 7-12 aralığında olup, Otizm Spektrum Bozukluğu tanısı alan çocukların ebeveynleriyle tek kör, randomize kontrollü, deneysel olarak yürütülmüştür. Ebeveynler deney grubu (n=34) ve kontrol grubu (n=34) olmak üzere rastgele olarak ayrılmıştır. Deney grubuna 10 hafta boyunca haftada bir kez farkındalık temelli öz şefkat eğitimi verilmiştir. Veriler müdahale öncesi ve sonrası Anne-Baba Stres Ölçeği, Yetişkinler için Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği, Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği, Öz Şefkat Ölçeği-Kısa Form ve Bilinçli Farkındalık Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi, SPSS 22.00 paket programında yapılmıştır. Araştırma için etik kurul izni ve kurum izinleri alınmıştır. Araştırmada, farkındalık temelli öz şefkat eğitiminden sonra deney grubundaki ebeveynlerin stres son test puanlarının, ön test puanlarından ve kontrol grubu katılımcılarından anlamlı olarak daha düşük olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Farkındalık temelli öz şefkat eğitiminden sonra deney grubundaki ebeveynlerin psikolojik dayanıklılık, öz-şefkat ve bilinçli farkındalık son test puanlarının, ön test puanlarından ve kontrol grubu katılımcılarından anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Farkındalık temelli öz şefkat eğitiminin otizm spektrum bozukluğu olan çocukların ebeveynlerinde stresi azaltmada, psikolojik dayanıklılığı, öz şefkati ve bilinçli farkındalığı artırmada etkili bir uygulama olduğu söylenebilir. Farkındalık temelli uygulamaların kullanımının yaygınlaştırılması önerilmektedir.